Prošla godina je bila godina u kojoj su nam se životi preokrenuli naglavačke. U skladu s tim promijenile su se i naše prehrambene navike. Očuvanje zdravlja bila je glavna tema (svih) razgovora), a svakodnevno smo čitali i o namirnicama koje poboljšavaju imunitet i održavaju nas zdravima.
Situacija se nije puno promijenila ni na početku 2023. godine, stoga je red da vas upoznamo s najnovijim trendovima u prehrani.
1/ Postbiotici
Da – dobro ste pročitali.
Znamo da su prebiotici hrana za probiotičke bakterije i da su oboje neophodni za zdravlje crijeva. Sada učimo o postbioticima – metabolitima (ili krajnjim proizvodima) fermentacije koji probiotici nastavljaju u crijevima. Postbiotici se proučavaju zbog protuupalnih i antioksidativnih blagodati, a također mogu pomoći u jačanju imunološkog sustava i poboljšanju crijevne barijere. Postbiotici se mogu naći u istoj hrani koja sadrži probiotike, poput kefira, kiselog kupusa, kiselog kruha i kimchija. Budući da nisu živi, mogu se koristiti mnogo viši od živih probiotika. U 2021. vidjet ćemo razne dodatke s postbioticima, a vjerojatno će ih se dodavati i prehrambenim proizvodima.
2/ Kućni kafić
Nedavno istraživanje tvrtke za kavu Melitta pokazalo je da je 45 posto ispitanika koristilo novu metodu kuhanja kave kod kuće u odnosu na 2019. A slična količina ljudi (46 posto) ukazala je na interes za poboljšanje svojih vještina kuhanja kod kuće. Potrošači su svoju igru već nadograđivali preljevima i pjenilicama. Prodaja biljnog vrhnja za kavu porasla je 30 posto u 2019. godini prema podacima Nielsena. Mlađi potrošači vole eksperimentirati s kremastim okusima kako bi dobili okus jednak onom iz kafića. Dostupna su i razna biljna mlijeka s okusima.
3/ Hrana stvorena umjetnom inteligencijom
Umjetna inteligencija pomaže prehrambenim tvrtkama da stvore proizvode o kojima smo mogli sanjati prije nekoliko godina. Tvrtka za prehrambenu tehnologiju Perfect Day stvorila je protein za koji kaže da je identičan mliječnom proteinu, ali je u potpunosti veganski. Sljedeće što planiraju proizvesti je kremasti sir. Eat Just Inc. (nekadašnji Hampton Creek) koristio je AI za stvaranje proizvoda koji je vrlo sličan kokošjem jaju koje oduvijek koristimo. Tvrtka je uspjela identificirati protein u zlatnom grahu kao kandidata za zamjenu jaja. NotCo, tvrtka usmjerena na pronalaženje biljnih alternativa životinjskoj hrani, razvila je nemliječno mlijeko koje se ponaša poput mliječnog mlijeka, ali je napravljeno od proteina graška, soka od kupusa, soka od ananasa i ostalih biljnih sastojaka.
4/ Mikrozelenje
Mikrozelenje nije baš nova namirnica, ali potražnja potrošača za njima je na vrhuncu. To su mladi izdanci povrća, aromatičnog i ljekovitog bilja i žitarica. Njihovi listovi su tek nikli. Dostupno je razno povrće uključujući crvenu rotkvicu, blitvu i divlji kupus. Oni nisu samo šareni i slatki, već i prepuni hranjivih sastojaka. Mikrozelenje ima četiri do 40 puta više hranjivih sastojaka od svojih zrelih kolega. Sićušne biljčice super su dodatak na vrh jela od jaja ili sendviča, a mogu se dodati salatama i smoothiejima za pojačavanje okusa i hranjivih sastojaka. Također možete uzgajati mikrozelenje kod kuće iz sjemenki. Potrebno je samo 7 dana za uzgoj određenih mikrozelenjava.
5/ Kelp je novi kelj
Tradicionalno korištene u japanskoj, korejskoj i kineskoj kuhinji tisućama godina, alge se sporo probijaju u svijetu kuhinju. Alge ste vjerojatno jeli u sushiju i miso juhi, a vaša bi djeca možda uživala u sušenom noriju kao međuobroku, ali mala je vjerojatnost da će biti veliki dio vaše prehrane. Alga je superzvijezda namirnica koja je bogata mineralima, uključujući kalcij i vitamin B. Uz to su lako održive za uzgoj. Kelp može od sadnice postati biljka od 4 metra tijekom sezone, ne zahtijeva gnojivo za rast, a zapravo pomaže u čišćenju vode uklanjanjem hranjivih sastojaka koji uzrokuju cvjetanje algi.
6/ Hrana koja se bori protiv klimatskih promjena
Proizvodnja hrane značajno doprinosi klimatskim promjenama, čineći četvrtinu globalnih emisija stakleničkih plinova. No, naši odabiri hrane mogu pomoći u suzbijanju učinaka klimatskih promjena. Panera se udružila s tvrtkom Cool Food kako bi pomogla kupcima da identificiraju namirnice s nižim udjelom ugljika.
7/ Bolja trgovina začinima
Većina nas ne pretjeruje kad je riječ o kupovini začina. Ako nam je potreban cimet za kavu, kupimo ga u lokalnoj trgovini, ne uzimajući u obzir kako je taj cimet tamo stigao. Začini su roba i oni se tradicionalno nisu usredotočili na kvalitetu, okus, održivost ili pravičnost poljoprivrednika, već na cijenu – što jeftinije to bolje. No, šačica novih igrača u svijetu začina radi na tome da se to promijeni. Andria Lo Burlap & Barrel prije četiri godine osnovala su dva mlada poduzetnika koja su željela promijeniti industriju začina. Izvori dolaze iz poljoprivrednika u 14 različitih zemalja, zaobilazeći posrednike. To im omogućuje da kupcima donose nove i jedinstvene vrste, što znači da ne prodaju samo cimet i kurkumu, već kraljevski cimet s planine Quang Nam u Vijetnamu i New Harvest Kurkuma iz Karnataka u Indiji. Spicewalla i Diaspora Co. dvije su druge tvrtke koje mijenjaju svijet začina.