Subota, 23 ožujka, 2024

Čista kozmetika: Postoji li ‘clean beauty’ i u čemu je tajna te filozofije?

Jedan od najpopularnijih naziva u kozmetičkoj industriji trenutno je ‘clean beauty’. Kao i drugi izrazi poput ‘green’ i ‘prirodno’, koristi se za opisivanje svake vrste proizvoda za njegu kože, kose, šminke i mirisa, od hidratantne kreme do maskare, šampona do sapuna. U svijetlu rasta ekološke svijeti i brige za zdravlje i okoliš, mnogi su konačno […]

Jedan od najpopularnijih naziva u kozmetičkoj industriji trenutno je ‘clean beauty’. Kao i drugi izrazi poput ‘green’ i ‘prirodno’, koristi se za opisivanje svake vrste proizvoda za njegu kože, kose, šminke i mirisa, od hidratantne kreme do maskare, šampona do sapuna.



U svijetlu rasta ekološke svijeti i brige za zdravlje i okoliš, mnogi su konačno počeli više razmišljati o tome što se zapravo nalazi u proizvodima koje nanose izravno na kožu. S obzirom da je poznato kako naša koža upija određenu količinu onoga što na nju nanosimo – nije uopće svjedeno čime se njegujemo, zar ne? Kozmetička industrija zna da potrošači sve više traže kozmetičke proizvode i kozmetiku koji nisu potencijalno štetni za kožu.

Tako je, primjerice, kozmetički gigant Sephora pokrenula inicijativu “Clean at Sephora”, u kojoj su označili više od 2.000 proizvoda ‘čistima’, a polako taj trend slijede i ostale trgovine kao i kozmetički brendovi!

Pa, što znači “clean beauty”?

Brendovi koriste izraz “čisto” kako bi naglasili da proizvodi ne sadrže određene sastojke (prirodne ili sintetičke) koje smatraju kontroverznima ili nesigurnima, poput parabena i talka. Problem je u tome što se bez propisa sve može nazvati “čistim” – bilo da se pokazalo problematičnim ili ne. S obzirom na to da postoji mnogo naziva koji ulaze u kategoriju ‘clean beauty’, donosimo njihova značenja.

5 beauty pogrešaka koje negativno utječu na okoliš – i kako ih popraviti

Natural/Prirodno ili All Natural/ U potpunosti prirodno
Što to podrazumijeva: Proizvod je napravljen od sastojaka iz prirode – bili oni biljni, mineralni ili životinjski – koji su minimalno modificirani.
Istina: Malo se sastojaka koristi onakvo kakvo je iz prirode. “Prirodno” ne znači uvijek zdravije: neke prirodne tvari mogu biti štetne.
Vjerujte kad: Vidite Ecocert Natural Cosmetic pečat koji potvrđuje da je barem polovina sastojaka proizvoda biljnog podrijekla.

Organski
Što to znači: Sastojci i formula proizvoda proizvode se bez štetnih pesticida. 
Istina: Ovo je jedino odobreno od institucija kao naziv koji se može voditi pod ‘clean beauty’.
Vjerujte kad: Proizvodi imaju certifikator koji ih deklarira kao organski od Europske unije ili države iz koje dolazi.

Prirodno izvedeno
Što to podrazumijeva: Prirodni sastojci proizvoda podvrgnuti su kemijskoj obradi.
Istina: Kada vidite ovaj ili sličan pojam poput ‘prirodnog podrijetla’ ili ‘napravljen od prirodnih sastojaka’, potražite kvalifikator koji pokazuje na koji se postotak sastojaka odnosi.
Vjerujte kad: Proizvod ima pečat od strane ministarstva ili Europske unije.

Bez kemikalija
Što to podrazumijeva: Proizvod ne sadrži štetne kemikalije poput formaldehida, toluena i olova.
Istina: Nisu sve kemikalije jednake; plus, svaki sastojak (prirodni ili sintetički) sastoji se od kemikalija. Čak su i dio ljudske biologije! 
Vjerujte kad: Tvrdnja je specifična za svaki sastojak, kao što je ‘bez parabena’, a proizvod ima potvrdu od ministarstva ili EU.

Serum istine: Kako se ‘kemija’ koristi u definiranju kvalitete kozmetike – sasvim pogrešno

Netoksično
Što to podrazumijeva: Proizvod nije štetan za ljude.
Istina: Tako širok pojam je besmislen ako se ne odnosi na određeni sastojak. Gotovo sve, čak i voda za piće, može biti štetna u velikim količinama!
Vjerujte kad: Nikad, jer se to ne može dokazati ili pobiti.

Zeleno ili Održivo
Što to podrazumijeva: Proizvodi su razvijeni s minimalnim sadašnjim i budućim utjecajem na okoliš. 
Istina: Ovaj široki pojam obuhvaća sve, od onoga što se nalazi u proizvodu do načina na koji se proizvodi, pakira, distribuira i odlaže.
Vjerujte kad: Vidite certifikate od ministarstava ili Europske unije.

Veganska
Što to podrazumijeva: Da proizvod ne sadrži sastojke životinjskog podrijetla ili nusproizvode (npr. životinjske masti, pčelinji vosak itd.).
Istina: Vegansku oznaku može staviti robna marka, a oznaka kao što je “100% vegan” mora biti istinita.
Vjerujte kad: Pročitate sastav.

Bez okrutnosti
Što to podrazumijeva: Ova oznaka označava da na proizvodu ili njegovim sastojcima nisu provedena ispitivanja na životinjama.
Istina: Za proizvode bez okrutnosti pouzdani certifikati trećih strana mogu potvrditi da postupci brenda ne uključuju ispitivanje na životinjama.
Vjerujte kad: Proizvod je označen certifikatom Leaping Bunny, koji potvrđuje da formula i njegovi sastojci trenutno nisu testirani na životinjama.

Je li clean beauty zaista bolja od ostalih proizvoda?

Ne nužno. Prirodno izvedeni i sintetički sastojci mogu biti korisni ili štetni, ovisno o tome što su i kako su formulirani. A mogu postojati i nedostaci u čistijim formulama u smislu performansi: budući da istinski proizvodi za prirodnu ljepotu ne uključuju sintetičke sastojke, raznolikost s kojom se mogu formulirati je ograničenija, objašnjavaju znanstvenici GH Beauty Laba. Zbog toga je moguće da djelotvornost i kozmetička svojstva čistih proizvoda za uljepšavanje poput teksture i mirisa budu inferiorna u odnosu na uobičajene formule. U čistim kozmetičkim proizvodima može nedostajati nekih konzervansa ili ih se može zamijeniti alternativnim, što može ograničiti i rok trajanja.

Možete li zaista u njezi koristiti samo clean beauty?

Iako je pojam clean beauty pomalo zabluda, postoje odluke koje možete donijeti tijekom kupovine koje su pametnije za okoliš i vaše tijelo. Ovo su neki od savjeta za odabir najboljih prirodnih i održivih kozmetičkih proizvoda:

Provjerite sastojke
Da biste dublje zaronili u sastojke kozmetičkih proizvoda, pročitajte sve sastojke koji su dostupni i odobreni od strane vladinih tijela u vašoj državi. Čitajte i educirajte se kroz znanstvene članke o dokazanosti štetnosti i djelovanja sastojaka.

Greenwashing – sve je više pokušaja prodaje lažne prirodne kozmetike

Odaberite sastojke bez mirisa i boja
Proizvodi koji ne sadrže mirise ili bojila po svojoj su prirodi bolji za okoliš, jer koriste manje sastojaka i manje zagađuju okoliš, a moguće da i bolje djeluju na kožu. Čak i miris iz prirodnih izvora može izazvati reakcije. Osim toga, brendovi nisu obvezni navesti sastojke koje daju “miris” na naljepnicama, pa u mnogim slučajevima ne postoji način da se zna što se točno nalazi u tim proizvodima.

Kupujte manje ambalaže
Što je pakiranje manje, to je bolje za zemlju. Kad god je to moguće, potražite proizvode s manje komponenata i bez dijelova ili materijala koji se ne mogu reciklirati i nepotrebnih elemenata poput vanjskih kutija.

Kupite brendove koji recikliraju
Potražite kozmetičke brendove koji doniraju dio prihoda, daju doprinos zaštiti okoliša ili imaju program recikliranja. Primjerice, brendovi Pantene, Herbal essences, Aussie i Head&Shoulders od nedavno u ponudi imaju aluminijske boce ua višekratnu upotrebu i refil pakiranja svojih proizvoda. Nedavno su također proveli hvalevrijednu akciju jer se kupnjom boca i refila moglo sudjelovati u inicijativi ‘Učini dobru stvar’ koja pomaže spašavanju morskih kornjača. Novim pakiranjima, predviđaju u tvrtki koja je vodeća marka za njegu kose – smanjit će se upotreba nove plastike (ztv. ‘virgin plastic) za do 50 posto!

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime