Četvrtak, 9 prosinca, 2021

Čamljenje – dominantna emocija 2021. godine! Evo kako je prevladati

Osjećate se kao da u vama nema više radosti, sve vam je dosadno i nemate želju niti volju ni za čim? Niste jedini, lockdown i socijalno distanciranje na mnoge je ostavilo upravo takav utjecaj.

Nakon mjeseci i mjeseci lockdowna, svi se osjećamo kao da stagniramo, ali sada za to imamo naziv – ‘languishing’. Osjećate se kao da u vama nema više radosti, sve vam je dosadno i nemate želju niti volju ni za čim?

Niste jedini, lockdown i socijalno distanciranje na mnoge je ostavilo upravo takav utjecaj. Psiholog Adam Grant otkriva koji je to poseban osjećaj povezan s pandemijom – ‘languishing’.

Znakovi mentalno lošeg zdravlja – koje se može pogoršati

Pojam ‘languishing’ prvi je skovao sociolog Corey Keyes 2002. godine, a odražava stanje praznine i stagnacije koje čine ‘život tihog očaja’, najsličnije ‘čamljenju’. Često se definira kao suprotnost napretku, koji se odnosi na višu razinu blagostanja, iskustvo pozitivnih emocija, nadu u budućnost i osjećaj da rastete kao osoba.
Gran govori da ‘languishing’ nije isto što i mentalna bolest, već sugerira da to pokazuje samo nekoliko znakova mentalno lošeg zdravlja. Dakle, slično kao tupa bol, ako se ostavi bez nadzora, može se razviti u ozbiljnije probleme.
Primjerice, istraživanje pokazuje da su zdravstveni radnici u Italiji, koji su se osjećali kao da ‘čame’ imali tri puta veću vjerojatnost da će razviti posttraumatski stresni poremećaj (PTSP) nakon koronavirusa.
Budući da je budućnost još uvijek neizvjesna, ideja procvata djeluje donekle daleko, ali postoje barem načini suočavanja s osjećajem ‘čamljenja’.

Psihologinja Ana Čerenšek: Pandemija je promijenila ljubav u dva smjera!

Kognitivni neuroznanstvenik dr. Christian Jarrett govori o načinima kako se boriti protiv ovog osjećaja: “Čamljenje je dijelom definirano nedostatkom pozitivnih osjećaja – poput radosti, ponosa i nade. Znamo da su pozitivne emocije vitalne za naše mentalno i tjelesno zdravlje, pa ako se dugotrajno omalovažavamo, vjerojatno ćemo biti u većem riziku od budućih problema s mentalnim i tjelesnim zdravljem, poput depresije i zdravstvenih stanja povezanih sa stresom. To bi nas moglo dovesti do situacije da se ne želimo družiti i isprobavati nove aktivnosti, što će sve dodatno pogoršati problem.”

Na koga ovakav osjećaj obično utječe i koji su simptomi?

Osjećaj čamljenja može utjecati na bilo koga, ali ako ste se kronično socijalno izolirani, ako ste proživjeli veliku tugu ili izgubili posao i vaši su se planovi stalno mijenjali, vjerojatnije ćete klonuti i doživjeti ‘languishing’. Za našu mentalnu dobrobit važno je osjećati određeni stupanj kontrole nad svojim životom. Trebamo i ljudsku vezu, naravno. Bez tog osjećaja kontrole i ljubavnog kontakta, sigurno ćete riskirati da klonete duhom, čak i ako ste uspjeli izbjeći depresiju.

Pandemija ‘nespavanja’: 7 strategija pomoću kojih ćete pobijediti nesanicu

Pokušajte se sjetiti kada ste se zadnji put smijali ili iskusili radost? Ako se povlačite iz socijalnih kontakata i ako vam je teško napraviti planove za budućnost, možda imate ‘sindrom čamljenja’. Ako ste postepeno skliznuli u omalovažavajuće stanje, možda to nećete primijetiti, ali drugi možda jesu – razgovarajte s prijateljima, obitelji, rodbinom… Pazeći na sebe, istodobno pazite i na svoje prijatelje i obitelj.

Ako se osjećate kao da čamite – evo kako si možete pomoći?

Potrudite se što je više moguće uspostaviti vezu s obitelji i prijateljima, naravno poštujući epidemiološke mjere. Ponovo otkrijte nove načine kako doživjeti radost.
Uspostavite rutinu u svoj životni stil kako biste postigli osjećaj kontrole. Stvorite planove za budućnost, čak i ako vam se ne sviđa – i uspostavite nepredviđene slučajeve ili plan B, ako je potrebno.
Podsjetite se svojih vrijednosti i potražite bilo kakve nadogradnje  za ‘novo normalno’. Budite kreativni – možda postoje načini da živite životom vođeni vrijednostima čak i uz trajna ispitivanja i ograničenja pandemije.
Budite dobri prema sebi. I pomozite drugima ako možete – jedno od najisplativijih i najznačajnijih iskustava u životu je biti tu za druge ljude.

Zašto je dosada idealna prilika da preispitamo svoj život i očekivanja?

Pročitajte još...

Kako je (i zašto) pandemija izbrisala čitave kategorije prijateljstava?

Pandemija je utjecala na mnoge naše veze i prijateljstva i time iscrpila mnoge sitne radosti od kojih je satkan ljudski život - i naše mentalno zdravlje. No, je li nam to otvorilo oči? Počinjemo li više nego ikad puno više cijeniti ljude koje imamo u svom životu - pa i one koje samo površno poznajemo?

Razvijte psihološku otpornost: kako iz krize izaći kao snažnija osoba

Vjerojatno ne postoji osoba na svijetu kojoj pandemija koronavirusa nije donijela neke negativne promjene, bilo to odgađanje ili otkazivanje planiranog putovanja, smanjenje plaće ili suočavanje s nezaposlenošću. Ljudi se pri tome međusobno razlikuju po tome koliko se dobro i brzo mogu prilagoditi (iznenadnim i brzim) promjenama

Naučite se smijati sami sebi: Humorom protiv straha od koronavirusa!

Njegujte svoj smisao za humor i ne oklijevajte smijati se bar ponekad i samima sebi! Smijeh nam pomaže da teške i zbunjujuće životne situacije učinimo podnošljivijima

Dr. Hrvoje Handl: Energiju straha iskoristite da učinite nešto dobro

Ljudi moraju razumjeti da se smiju smijati. Ok je i plakati. Treba si dopustiti plakati, ali važna je ravnoteža. Važno je i nazdraviti i biti sretan što si živ. Empatija i suosjećanje za ljude koji su izgubili sve ne poništava moju sreću zbog svega što imam, sreću što sam živ...

Povezano

Sad imamo i dokaz: Zašto je raditi ‘ništa’ – put do sreće?

Psihijatri sve češće dijagnosticiraju 'poremećaj pozornosti kod odraslih'. No, jesu li kava i liječnički recept 'na brzinu' odgovor na naša suvremena ometanja?

SOS za roditelje: 8 načina kako smanjiti stres tijekom blagdana i praznika

Povezati se s obitelji i djecom je zaista neprocjenjivo, no tijekom blagdana i uoči njih iznimno je velik pritisak stresa na roditeljima - treba kupiti sve darove, urediti dom, pripremiti deliciji na blagdanskom stolu... Ne dopustite da vam se najljepše vrijeme u godini pretvori u napor!

Naučite odlučno reći ‘ne’ i osloboditi se stresa – posebice za blagdane

Iako je uoči blagdana stres posebno primjetan, jer treba na vrijeme kupiti sve darove, pobrinuti se za kolačiće i kićenje doma... pretvorite te trenutke u vrijeme namijenjeno sebi i svojim prioritetima, radeći sve što trebate na svoj način i u svom vremenskom roku

Kako u samo 5 koraka smanjiti stres i anksioznost – u kuhinji

Ako želite kuhati tako da vam taj ritual postane razbibriga za um te da se pri tome osjećate zdravije, sljedeći savjeti mogu vam pomoći u smanjenju tjeskobe u kuhinji

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime