Subota, 27 srpnja, 2024

Savjet psihologa i pedagoga: Kako se pripremiti za povratak u školu i vrtić?

Proces prilagodbe zahtijeva vremena i strpljenja, kako za djecu tako i za roditelje. Sve emocije koje se jave u ovom procesu su prirodne i normalne

Približava se vrijeme povratka u školu i vrtić, što donosi novo uzbuđenje i izazove za učenike, roditelje i odgajatelje. Nakon ljetne pauze, povratak u školske i vrtićke klupe zahtijeva pažljivo planiranje kako bi se osigurao što bezbolniji prijelaz iz ljetne bezbrižnosti u novu dnevnu rutinu. Pripreme za ovaj povratak ne odnose se samo na opskrbu školskim priborom i odjećom, već uključuju i emocionalnu pripremu svih uključenih strana. Razgovarali smo s psihologinjom Katarinom Raos Mrkonjić i pedagoginjom Katarinom Jukić Milas koje stoje iza Instagram profila @dite_edu, a koje ovom prilikom roditeljima donose savjete kako pristupiti nadolazećim jesenskim izazovima. 



Priprema roditelja 

Prvi korak u suočavanju s nadolazećim stresom i obavezama je priprema roditelja. Neovisno o dobi, djeca osjećaju roditeljski stres. No, treba imati na umu da je potpuno normalno osjećati nervozu i strah u ovakvim situacijama te da se mnogi roditelji suočavaju s istim izazovima – za koje je svakako potrebno obilje strpljenja.

Kada je riječ prilagodbi djece na vrtić ili školu, sasvim je prirodno očekivati pojavu raznolikih emocija. Važno je znati da su odgojno-obrazovni djelatnici upoznati s tim izazovima i znaju kako se nositi s njima. Stoga, umirujuće je prisjetiti se da djeca odlaze u ruke stručnjaka koji im pružaju sigurno okruženje i podršku koja im je potrebna. Iako će biti trenutaka kada će roditelji osjećati zabrinutost i neizvjesnost, važno je vjerovati u sposobnosti djece da se prilagode i rastu kroz nova iskustva. Roditeljska podrška, otvorena komunikacija s odgojiteljima i nastavnicima te pružanje emocionalne sigurnosti ključni su faktori u olakšavanju prijelaza djece u vrtić ili školu.

Što pomaže djeci u pripremi za vrtić?

Priprema djeteta za vrtić sastoji se od usklađivanja rutina, poticanja socijalizacije s vršnjacima, razvoja samostalnosti te otvorenog i poticajnog razgovora o vrtiću i odgojiteljima. Važno je voditi računa kako o vanjskim faktorima, tako i o unutarnjem razvoju djeteta kako bi odvojenost od roditelja bila prirodna i bezbolna. Naravno, ovi koraci su poželjni i tijekom godine, a ne samo na početku godine. 

Stabilna rutina usklađena s vrtićem: Važno je uskladiti djetetovu rutinu kod kuće s onom koja ga čeka u vrtiću. To uključuje vrijeme za doručak, igru, ručak i spavanje. Ovakva usklađenost pomaže djetetu da se lakše prilagodi novom okruženju.

Interakcija s drugom djecom: Druženje s drugom djecom ima ključnu ulogu u olakšavanju socijalizacije. Osim što potiče razvoj igre i društvenih vještina, ovo iskustvo pomaže djetetu da se osjeća ugodno u društvu vršnjaka.

Razvoj samostalnosti: Poticanje djetetove samostalnosti u aktivnostima kao što su odijevanje, hranjenje, pospremanje i održavanje higijene iznimno je važno. Ovakve vještine grade osjećaj postignuća i samopouzdanje, što olakšava suočavanje s novim i nepoznatim situacijama.

Pozitivan i realan razgovor o vrtiću: Važno je s djetetom razgovarati o vrtiću na optimističan način, ali i realno. Pružite djetetu iskrene i točne informacije te ga podržite kroz sve emocije koje će iskusiti. Približite mu što će se događati u vrtiću, kako će provoditi vrijeme, što će jesti i kako će se brinuti o njemu.

Upoznavanje s odgojiteljima: Objasnite djetetu što su odgojitelji i kako će mu tete paziti na njega tijekom boravka u vrtiću. Gradite pozitivan odnos prema odgojiteljima te potaknite djetetovo povjerenje i osjećaj sigurnosti u vrtiću.

Što pomaže djeci u pripremi za školu?

Kroz ovakvu pripremu, osigurat ćete da dijete lakše prihvati povratak u školski ritam i da se osjeća spremno za nove izazove i mogućnosti koje donosi nova školska godina.

Razgovor s djetetom: Razgovarajte s djetetom o važnim informacijama vezanim uz početak nastave. Osim toga, saznajte njegove interese za izvannastavne aktivnosti. Važno je također razgovarati o očekivanjima, kako roditelja prema djetetu, tako i obratno. No, izbjegavajte fokusiranje na ocjene. Kroz optimističan i pozitivan stav prema školi, pružite djetetu osjećaj sigurnosti i podrške unutar obitelji.

Priprema knjiga i materijala: Uključite dijete u odabir bilježnica, torbe, pernice i drugih potrebnih materijala za školu. Također, zajedno s djetetom pripremite prostor za učenje. Osigurajte da taj prostor ima dovoljno svjetla te da bude slobodan od ometajućih faktora poput televizora.

Povratak školskim navikama: Prilagodite vrijeme odlaska na spavanje i buđenja kako bi se uskladilo s budućim školskim rasporedom. Potaknite naviku čitanja i poticanje samostalnosti u svakodnevnim aktivnostima kako bi se dijete bolje pripremilo za školu.

Zajedničko planiranje slobodnog vremena: Naglasite djetetu da će i nakon početka nastave imati vremena za odmor, igru i uživanje. Razgovarajte o njegovoj viziji provođenja slobodnog vremena i uključite ga u planiranje zajedničkih aktivnosti nakon škole. Ovo će pomoći djetetu da se osjeća podržano i da zna da ima vremena za opuštanje i zabavu.

Zapamtimo, proces prilagodbe zahtijeva vremena i strpljenja, kako za djecu tako i za roditelje. Sve emocije koje se jave u ovom procesu su prirodne i normalne. U konačnici, s pozitivnim pristupom i podrškom, zajedno možemo osigurati da djeca rastu, uče i razvijaju se u novom okruženju.

S početkom nove školske godine, želimo svim roditeljima i djeci sretan povratak i uspješan početak u vrtićima i školama. Dijelite svoje osjećaje i brige s drugima te gradite zajedničku podršku među obiteljima, kolegama i prijateljima. Neka ovaj period bude ispunjen novim spoznajama, rastom i pozitivnim iskustvima. 

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime