Četvrtak, 2 prosinca, 2021

Svi to radimo: Zašto ljudi ogovaraju i kada to može biti i pozitivno

Opće je mišljenje kako je tračanje sinonim za zlonamjerne glasine. Ali to je zapravo jako prirodno ponašanje - integrirani dio komunikacije, dijeljenje informacija i građenja zajednice. Ne mora nužno predstavljati nešto negativno, može biti pozitivno ili neutralno

Stara poslovica kaže ‘Ako nemaš ništa lijepo za reći, radije šuti’! Pa ipak, unatoč tome, svi tračaju. Bez obzira na to o kojem je okruženju riječ, kad se dijele informacije, bilo u krugu obitelji ili u grupnim razgovorima s prijateljima, neizbježno je da onaj tko govori, zapravo, govori o drugim ljudima.

Tračanje ne mora nužno biti negativno

Opće je mišljenje kako je tračanje sinonim za zlonamjerne glasine. Ali šira definicija kaže kao je to ‘pričanje o drugim ljudima koji nisu prisutni’. 
To nam je zapravo jako prirodno ponašanje – integrirani dio komunikacije, dijeljenje informacija i građenja zajednice. Ne mora nužno predstavljati nešto negativno, može biti pozitivno ili neutralno“, komentira David Ludden, profesor na psihološkom odsjeku u Georgiji Gwinnett, ujedno i autor knjige ‘Psihologija jezika’. 

Prije dvije godine u analizi objavljenoj u časopisu ‘Socijalna psihologija i znanost o osobnosti’, otkriveno je kako 52 minute dnevno 467 sudionika provode tračajući, a 3/4 tog tračanja je neutralnog tipa. Primjerice, jedan ispitanik je govorio o nekome tko je stalno gledao mnogo filmova kako bi bio informiran o aktualnostima.
Samo mali dio od analiziranih razgovora, otprilike njih 15%, odnosio se na negativno tračanje (dok je pozitivno tračanje obuhvaćalo još manji postotak – samo 9%). Činjenica je da ljudi mogu provesti puno vremena na pričanje o kolegama, ali to se često smatra i pozitivnim brbljanjem.  

10 dobrih razloga zašto bismo svi trebali češće biti – djetinjasti!

Kakve oblike tračanja treba izbjegavati?

Postoji nekoliko oblika tračanja koji bi se trebali izbjegavati, kao što je tračanje koje polazi iz zlobne namjere i ne služi svrsi. Primjerice, zločesti komentari o nečijem izgledu. U tom slučaju, nitko ne uči iz ovog iskustva i nitko nema koristi od njega.

Postoji distinkcija koja razlikuje aktivno i pasivno sudjelovanje u tračanju. Kada su sudionici čuli da se druga osoba ponaša neprihvatljivo, ili kada osjete nepravdu, njihov otkucaj srca se povećava. S druge strane, kada su mogli aktivno ogovarati osobu ili situaciju, to ih je umirilo i smanjilo im otkucaje srca. Iz toga se da zaključiti kako sam postupak ogovaranja, ‘pomaže u smirivanju tijela’.

No, tračanje može potaknuti suradnju širenjem važnih informacija. Kada ljudi kažu: “Prati vas reputacija…” to je zato što su čuli tračanje o toj osobi. No, širenje itračeva za koje znate da su lažni – nema društvene koristi. 

Zbližavanje onih koji ogovaraju druge

Tračanje govori nešto i o odnosima ljudi s drugima. “Kako biste tračali, podrazumijeva se da ste bliski s tim ljudima”, objašnjava Stacy Torres, asistentica profesora na sociološkom odsjeku na sveučilištu u Kaliforniji. Ona je proučavala ogovaranje kod odraslih osoba i uočila kako ‘postoji bliskost’ u dijeljenju iskustava i osjećaja kada ste na istoj valnoj duljini s određenom osobom.

Njezino je istraživanje pokazalo da ogovaranje može spriječiti usamljenost, a neka druga su potvrdila kako ujedno i pojednostavljuje međusobno zbližavanje onih koji ogovaraju te mnogima služi i kao oblik zabave

Stoga, nastavite razgovarati. Ali kada se razgovor počne pretvarati u tračanje, što je neizbježno, sjetite se da može imati i pozitivne učinke i da iz toga može proizaći nešto dobro (naravno, samo ako su vam namjere iskrene).

Pročitajte još...

Trijezni menadžment: Savjeti za upravljanje stresom, a ne uključuju čašu vina

Jedan od najlakših načina za relaksaciju nakon napornog dana (osim dobrog vina) jest opuštanje pred TV programom. Tako barem misle mnogi od nas. No, istraživanja pokazuju da kao pasivni sudionici medijske potrošnje gubimo previše vremena na nešto što nam nije od koristi

Lara Pilepić: U Hrvatskoj je jedan logoped na 7000 ljudi, a potrebe su sve veće

Upoznajte mladu logopedicu koja je, suočivši se na radnom mjestu s problemima roditelja i djece u potrazi za pomoći, odlučila pokrenuti platformu za savjetovanje i pomoć Pitajlogopeda.hr i na jednom mjestu pružiti im besplatnu 'prvu pomoć', a po potrebi i stručno savjetovanje

Imate li bilo kakvih problema i dilema u seksu? Pišite Pauli

Zagrepčanka Paula Brečak kroz svoje SexEd dijaloge otvoreno progovara o brojnim temama seksualnosti i ljubavnih odnosa, ne libeći se ni najprovokativnijih tabua: kinka, BDSM-a, grupnog, analnog i oralnog seksa... Među inim, otkriva nam kako je boriti se s predrasudama u našem društvu te zašto nam je pod hitno potrebno seksualno obrazovanje

Oslo – istinita priča o ratu i miru kojeg nisu dogovorili političari  

Uistinu nije postojao ključniji trenutak u nedavnoj političkoj povijesti nego sada, da se pojavi izvanserijski filmski TV projekt kao što je 'Oslo'. Nakon nedavne eskalacije sukoba u pojasu Gaze, između Palestinaca i Izraelaca, 'Oslo' je izvrstan podsjetnik na povijest tog vječitog sukoba i jednu ključnu priču o obje sukobljene strane

Povezano

SOS za roditelje: 8 načina kako smanjiti stres tijekom blagdana i praznika

Povezati se s obitelji i djecom je zaista neprocjenjivo, no tijekom blagdana i uoči njih iznimno je velik pritisak stresa na roditeljima - treba kupiti sve darove, urediti dom, pripremiti deliciji na blagdanskom stolu... Ne dopustite da vam se najljepše vrijeme u godini pretvori u napor!

Naučite odlučno reći ‘ne’ i osloboditi se stresa – posebice za blagdane

Iako je uoči blagdana stres posebno primjetan, jer treba na vrijeme kupiti sve darove, pobrinuti se za kolačiće i kićenje doma... pretvorite te trenutke u vrijeme namijenjeno sebi i svojim prioritetima, radeći sve što trebate na svoj način i u svom vremenskom roku

Kako u samo 5 koraka smanjiti stres i anksioznost – u kuhinji

Ako želite kuhati tako da vam taj ritual postane razbibriga za um te da se pri tome osjećate zdravije, sljedeći savjeti mogu vam pomoći u smanjenju tjeskobe u kuhinji

Živjeti u trenutku: 8 načina kako biti više mindful i uživati u životu

Što nam je 'to do' lista veća i punija prioritetima, manja je vjerojatnost da ćemo zastati i negdje putem pomirisati ruže, pogledati zalazak sunca... Mindfulness zahtijeva trud i praksu, ali je moguće početi živjeti u trenutku, čak i ako ste navikli samo proći kroz dan

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime