Četvrtak, 26 siječnja, 2023

Sindrom iritabilnog crijeva: Ovih 7 stvari mogu pogoršati simptome IBS-a!

Sindrom  iritabilnog crijeva (IBS) razlikuje se od osobe do osobe. Neki ljudi imaju probleme s mekanom stolicom, drugi to stanje doživljavaju kao napuhnutost i zatvor, a moguća je i kombinacija ovih simptoma u različito vrijeme. Nikako ga ne smijete zapustiti jer može dovesti do ozbiljnih posljedica

Živjeti sa sindromom iritabilnog crijeva (IBS) može biti vrlo kompleksno, osobito kada niste sigurni u svoje IBS okidače. Još uvijek nije dovoljno poznato što uzrokuje IBS, ali je pretpostavka kako od sindroma iritabilnog crijeva obolijevaju osobe čiji je probavni sustav osjetljiv.



IBS se manifestira na različite načine. Razdoblja u kojima probavni sustav normalno funkcionira izmjenjuju se s periodima neugodne napuhnutosti, bolnog trbuha i zatvora, ili razdobljima s iznimno učestalom i mekanom stolicom. Dodatni simptomi mogu biti višak plinova ili sluz u stolici. Značajno je kako se simptomi i okidači IBS-a razlikuju od čovjeka do čovjeka, te ovise o mnogim čimbenicima. Ako i vas muči sindrom iritabilnog crijeva, obratite pažnju na ove moguće okidače.

1. Ne upravljate stresom

Ono što se događa u mozgu itekako utječe na to kako rade crijeva. Središnji živčani sustav kontrolira svjesno i nesvjesno funkcioniranje (uključujući disanje i razmišljanje), a mozak i probavni sustav povezani su mrežom živaca koji reguliraju aktivnost crijeva. Zahvaljujući povezanosti mozga i crijeva, stres, uzbuđenost i nervoza mogu igrati veliku ulogu u pogoršanju sindroma iritabilnog crijeva.

Vjeruje se da određeni bolovi u trbuhu koji pogađaju ljude s IBS-om mogu biti uzrokovani visceralnom preosjetljivošću. U osnovi, čini se da ljudi s IBS-om osjećaju pokrete u crijevima puno više od ostalih ljudi i često ih doživljavaju kao bol. Stres aktivira određene hormone koji mogu utjecati na pokretljivost crijeva što opet može dovesti do povećane osjetljivosti i veće boli. Reći nekome da izbjegava stres mnogo je lakše nego to zapravo učiniti.

Često smo izloženi akutnim razdobljima stresa, neki su zbog načina života i posla izloženi i kroničnom stresu. Budući da ne možemo tek tako zamahnuti čarobnim štapićem i riješiti se stresa, najbolji način za ublažavanje njegova učinka je naučiti se u danim okolnostima nositi s njim. Briga o sebi u ovom slučaju obuhvaća šetnju, jogu, meditaciju, vježbanje, čitanje knjige, pa čak i uživanje u gledanju televizije. Važno je odabrati aktivnost koja opušta i usmjerava misli prema lakšim temama.

2. Uzimanje lijekova koji uzrokuju zatvor ili proljev

Ako se simptomi IBS-a iznenada pojave, trebalo bi razmisliti o lijekovima koje se u posljednje vrijeme uzimalo, jer neki lijekovi mogu pogoršati simptome IBS-a. Kod osoba sa sindromom iritabilnog crijeva važno je dobro proučiti nuspojave uzimanje određenih lijekova i jesu proljev ili zatvor (ili neki drugi uobičajeni simptomi IBS-a) neke od njih.

Ovo su česte nuspojave, primjerice, lijekova koje se uzimaju kod kemoterapija. Naravno, ovo ne znači da ne treba uzimati lijekove koje je liječnik propisao, ali je dobro o tome razgovarati s liječnikom kako bi pronašli terapiju koja će djelovati na bolest, a neće djelovati na pogoršanje IBS-a.

Opstipacija: Muči vas neredovita stolica? Posegnite za ljekovitim biljkama

3. Jedete hranu koja vam ne odgovara

S obzirom da se radi o sindromu iritabilnog crijeva, posve je logično kako i određena hrana može pogoršati simptome. No, kao i kod drugih okidača, ta hrana se razlikuje od osobe do osobe. Među ‘klasičnim’ okidačima često su oligosaharidi, disaharidi i monosahariti, te polioli ili šećerni alkoholi. Svi su oni ugljikohidrati kratkog lanca koji se teško probavljaju i slabo apsorbiraju što rezultira prekomjernim plinovima i tekućinom što, opet, može uzrokovati nadutost i bol.

Hrana na koju treba obratiti pažnju jest hrana bogata fruktozom (npr. suho voće, jabuke, mango, lubenica i kukuruzni sirup s visokom fruktozom); hrana koja sadrži laktozu, tj. mliječne proizvode poput mlijeka, sira, sladoleda i jogurta; hrana koja sadrži oligosaharide (npr. povrće poput artičoka, šparoga, cikle, brokule i luka, kao i mahunarke, uključujući slanutak, leću i grah); te hrana koja sadrži poliole (npr. jabuke, marelice, avokado, trešnje, nektarine, breskve i cvjetača). Osim toga, pažnju valja obratiti i na zaslađivače koji sadrže poliole, uključujući izomalt, maltitol, manitol, sorbitol i ksilitol, koji se mogu naći u žvakaćim gumama i raznim lijekovima.

Osim toga što jedete, na pogoršanje simptoma IBS-a može utjecati i način na koji se jede. Sklonost brzom jelu može izazvati napuhnutost, plinove i bol koja s tim ide. Gutanje previše zraka ili aerofagija također mogu pogoršati simptome, a nju može uzrokovati pušenje i/ili žvakanje žvakaće gume.

4. Nedovoljno kvalitetan san

Premalo sna ili nekvalitetan san mogu doprinijeti pogoršanju sindroma iritabilnog crijeva zbog čega liječnici često preporučuju promjenu načina života. Kao i kod drugih čimbenika koji utječu na IBS, i način na koji san utječe na simptome razlikuje se od osobe do osobe.

Prema nekim istraživanjima, nedostatak sna može utjecati na odgovor organizma na stres kojemu je izložen, ali i na fiziološki rad crijeva. Zato se preporučuje spavati osam sati u mračnoj prostoriji s malo nižom temperaturom. Pola sata prije odlaska na spavanje trebalo bi izbjegavati gledanje u ekran, preporučuje se čitanje knjige ili meditacija uz mirisne svijeće za opuštanje.

Što je kronotip spavanja i koji je vaš?

5. Konzumacija previše kofeina i alkohola

Istraživači ističu kako kofein i alkohol potencijalno pogoršavaju simptome IBS-a. Ljudi koji pate od sindroma iritabilnog crijeva, a imaju problema s nadutošću i pojavom plinova, trebali bi smanjiti unos alkohola i kofeina koji mogu dovesti do pogoršanja simptoma. Ipak, nekim ljudima s IBS-om, najčešće onima koji pate od zatvora, određena količina kofeina pomaže u regulaciji simptoma. Ljudima sa sindromom iritabilnog crijeva trebat će neko vrijeme da shvate kako kofein i alkohol utječu na njihove simptome.

Preporučuje se ne piti više od jednog alkoholnog pića dnevno i konzumaciju kofeina svesti na maksimalno 400 miligrama dnevno, što je otprilike jednako kofeinu u četiri šalice kave. No valja imati na umu da se kofein ne nalazi samo u kavi. Pronaći ćete ga i tamnoj čokoladi, sokovima, energetskim pićima i određenim čajevima, a ima ga i u nekim tabletama protiv bolova. Ove se smjernice temelje na općoj populaciji, no od osobe do osobe ovisi koliko će kofeina konzumirati i uspješno upravljati IBS-om.

6. Nedovoljno dobro praćenje simptoma

Budući da se iskustvo s IBS-om razlikuje od osobe do osobe, korisno je pratiti simptome i moguće okidače. Uz sve već nabrojano, kod žena simptomi IBS-a mogu varirati i ovisno o menstruaciji. Ljudi koje žive s IBS-om i prate simptome i okidače, imaju prilično jasnu ideju o tome na što treba obratiti pažnju. Oni koji to još nisu učinili, mogli bi voditi dnevnik svega što rade kroz dan. I pri tome se ne mislimo samo na hranu koju jedu već i na to koliko, kada i koliko brzo jedu, ne samo koliko spavaju već i na položaj u kojem spavaju i bude li se tijekom noći…

Dobro bi bilo zapisati i emocionalno stanje i razinu stresa, uključujući i ono što ih čini uznemirenima ili uzbuđenima. Također, bilo bi dobro pratiti i menstrualni ciklus. Poanta vođenja ovakvog dnevnika jest traženje uzorka koji onda mogu identificirati okidače. Primjerice, ako su simptomi često pretjerani u danima kad se spavalo manje od šest sati, mogao bi to biti znak da je dovoljno sna važan čimbenik u uspješnom upravljanju IBS-om. Čak i kod onih koji smatraju kako dobro poznaju svoje okidače, ovaj temeljiti i metodični pristup može pomoći dobivanju novih informacija.

Drugi razlog za pomno praćenje simptoma je što se na taj način lakše zapažaju promjene. Dođe li do promjena, liječnik će lakše postaviti dijagnozu zahvaljujući detaljnom uvidu u tijek i intenzitet simptoma. S liječnikom stupite u kontakt primijetite li ove simptome: neobjašnjiv gubitak kilograma, neobjašnjivo povraćanje, kroničnu bol koja se ne ublažava ispuštanjem plina ili stolice, rektalno krvarenje, probleme s gutanjem i proljev noću.

7. Izbacivanje potencijalnih okidača bez pomoći stručnjaka

Otkrivanje okidača znači i njihovo sustavno uklanjanje, posebno hrane, uz pomoć liječnika. Koliko god ovo frustriralo, važno je držati se toga. Rezultate u borbi s IBS-om ne treba očekivati preko noći. Jedan od razloga je što se vjerojatno radi o više okidača. Čak i ako je pronađen jedan, na simptome mogu utjecati drugi čimbenici. Također je važno ne pretjerivati kod isključivanja potencijalnih okidača, osobito kada je riječ o hrani.

Prilikom donošenja restrikcija vezanih za probavu važno je savjetovati se s liječnikom. Samostalno djelovanje može dovesti do toga da istodobno uklonimo previše potencijalnih okidača što otežava određivanje uzroka. Čak i ako se pronađe hrana koja pogoršava simptome, to ne znači da se zauvijek izbacuje iz jelovnika. Ona se može pripremiti na razne načine, može se jesti u posebnim prilikama ili u manjim količinama. Potpuno odricanje može samo stvoriti dodatan stres i želju za pretjerivanjem.

Fotografije: Pexels

Pročitajte još...

Opstipacija: Muči vas neredovita stolica? Posegnite za ljekovitim biljkama

Imate problema sa opstipacijom, odnosno, zatvorom? Tada znate kako trebate poduzeti sve što je u vašoj moći da ju izregulirate. Naime, kao posljedica neuredne stolice u organizmu javljaju se brojni poremećaji koji vrlo štetno djeluju na druge organe, a u najgorem slučaju dolazi do raka debelog crijeva

Odgovorni za zdravlje: našoj probavi ipak trebaju ‘dobre’ bakterije!

Probiotici imaju važnu ulogu u održavanju zdrave mikrobiote te se koriste u prevenciji i komplementarnom liječenju raznih bolesti, zbog čega je kod suplementacije važno odabrati točno određene sojeve u primjerenoj dozi, naravno prema preporuci stručnjaka i ovisno o tegobama

Uzrokuje li ležanje nakon jela doista ispuštanje plinova?

Većina ljudi dnevno stvori gotovo impresivnu količinu plina - jednu do tri litre, a najviše plina u organizam unosimo dok udišemo. Stručnjaci ističu da je normalno ispustiti plin od 14 do 23 puta dnevno te da postoji nekoliko razloga zbog čega dolazi do toga

Da, i to postoji: 4 znaka da biste mogli biti alergični na šećer

Sve je više ljudi koji intolerantni na šećer, a postoji i mali broj onih koji su alergični. Koja je razlika između simptoma jednog i drugog, kako prevenirati i ublažiti simptome te koje sve šećere treba(mo) izbjegavati...

Povezano

Gdje sam, pobogu, stavio ključeve? Ili, hranom protiv moždane magle

Borite li se i vi s 'rupama' u pamćenju, nedostaje vam koncentracije i ne možete se sjetiti nekih (osnovnih) informacija - suočavate se s 'moždanom maglom'! Otkrijte kako (i koja) hrana može pomoći da poboljšamo koncentraciju, pamćenje i energiju tijela

Mit ili istina: Izbjeljivanje zbiju kod kuće može imati brojne negativne posljedice

Bilo da tražite najbolju pastu za izbjeljivanje zuba koja djeluje ili tražite način da spriječite žutilo zuba, donosimo nekoliko savjeta o prirodnom izbjeljivanju zubi kod kuće

Sol kao najpopularniji začin: Kad je dovoljno, a kad postaje – previše?

 Iako se pretjerani unos nikada ne savjetuje, unos soli ponekad može imati više koristi nego što mislite

Sve što trebate znati o najnovijoj dominantnoj varijanti koronavirusa – XBB. 1.5

Informiranost oko cijepljenja i pridržavanje mjera prevencije najbolji je način da vi i vaši najmiliji budete što je moguće zdraviji, a da pritom nastavite sa svojim životima

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime