Četvrtak, 9 prosinca, 2021

Sound & Vision: Zašto ‘cancel culture’ ne funkcionira?

Kultura otkazivanja je iluzija pravde. To je naša prolazna reakcija na vlastito trpljenje nepravde koju plaća netko treći. Moramo provesti više vremena u razumijevanju vlastitih rana i tuđih pogrešaka, prije nego što krenemo upirati prstom

U proteklih godinu dana svega onog najgoreg proisteklog kao posljedica pandemije, kultura otkazivanja (cancel culture) za sada bi mogla pokazati kao vodeća pojava u kategoriji „žrtvenih janjaca“. Pisci, novinari, poznate osobe i filmske zvijezde suočili su se s javnim sramoćenjem zbog prastarih ili loših tweetova, komentara izvan konteksta i pogrešno protumačenih poteza, a mnogi od tih slučajeva rezultirali su verbalnom paljbom i trolanjem.

U najnovijem primjeru, internetska „policija“ prijavila je Ellie Kemper, zvijezde showa “Neraskidiva Kimmy Schmidt” i „U uredu“, koju su zlobno prozvali jer je sa 19 godina okrunjena za kraljicu ljepote na događaju lokalne organizacije rasističkog povijesnog podrijetla. Kemper se obilno ispričala – čak i nakon što je otkriveno da se organizacija reformirala godinu dana prije njezina rođenja.

‘Kultura otkazivanja’ kao ‘efekt brze hrane’

Otkud sva ta zloba? Zašto smo toliko željni vidjeti poznate i nepoznate osobe izbačene iz javne sfere, čak i kad su njihovi navodni zločini zanemarivi ili ih uopće nema? Iako „otkazivanja“ često uključuju optužbe za rasizam, vjerujem da je „kultura otkazivanja“ puno više psihološka i duhovna nego što je riječ o rasi, politici ili skandalu sa slavnim osobama.

Tražimo trenutačno zadovoljstvo od našeg poziva na odgovornost, kao što tražimo tekstualni odgovor od nekoga nakon što naša poruka ostane na “pročitano”

Dijelovi raznih naroda, rasa, religija ili manjina koje nose ranu ili traumu traže satisfakciju. Dio nas koji budu povrijeđeni kad nas netko iznervira na cesti dok putujemo na posao ili kada kupac u redu ispred nas povisi glas. Naše rane rastu u nama, publici, ili akterima. I čekaju. Iz toga proizlazi „kultura otkazivanja“: neriješene rane, neriješena bol. I želja da se za nekoga vidi pravda, koja brzo postaje bilo tko.

Osobno, vjerujem da je „kultura otkazivanja“ zapravo ono što bi definirao kao “efekt brze hrane”. Riječ je o trenutnom rješavanju dugotrajnih osobnih pritužbi djelovanjem ili reakcijom na kontroverzna pitanja na društvenim mrežama. Tražimo trenutno zadovoljstvo od našeg poziva na odgovornost, kao što tražimo tekstualni odgovor od nekoga nakon što naša poruka ostane na “pročitano”.

Netko će platiti za ono što je učinio

Pojednostavljeno, koristimo društvene mreže da bismo postigli neki osjećaj odmazde. Kažemo si: “Jednom sam ranjen i za razliku od prošloga puta, netko će danas napokon biti uhvaćen. Netko će platiti za ono što je učinio” – i to je po meni osobno, skrivena istina.

Naravno, ovo uistinu ne liječi naše rane. Čak i nakon što se trenutna pravda postigne i dođe do osude nepoznate nam osobe, praznina u nama ostaje jer ta reakcija na skandal nije istinsko frustracija koje nosimo u sebi i koje zapravo želimo – za sebe. Tako rana se nastavlja bubriti i naš apetit za pravdom postaje još jači. Ponovno čekamo, da na društvenim mrežama izbije još jedan skandal, pa možemo ponovno pokušati ispraviti nepravdu ili uravnotežiti vagu pravde u našem životu.

I kao što trauma postoji u sadašnjosti i nadilazi vremensku liniju našeg svakodnevnog života, tako i otkazuje kulturu. Komentar od prije nekoliko desetljeća, izbor ljepote iz 1999. godine, kostim iz adolescencije od prije četrdeset godina – poput traume iz djetinjstva, oni postoje ovdje i sada za internetsku ekipu koja pokušava riješiti vlastitu patnju kroz osuđivanja drugih.

Ovo nije poziv na slijepo opraštanje, već molba da se vratimo vlastitoj dobre savjesti, koliko god da je imamo. Jer, ne možete dobiti pravdu za vlastitu patnju zahtijevajući je od neznanca

Neodgovorna demonizacija ciljane osobe

Naravno, vrlo malo ih vidi na ovaj način. Lijeva politička nomenklatura poriče postojanje bilo čega što se naziva “kultura otkazivanja”. Oni to nazivaju “odgovornošću”. Za ljude s desnog političkog spektra, „kultura otkazivanja“ odnosi se na brzopletu i nepromišljenu osudu ili neodgovornu demonizaciju ciljane osobe. A za ljude u sredini sve je to vrlo zbunjujuće.

Kultura otkazivanja je iluzija pravde. To je naša prolazna reakcija na vlastito trpljenje nepravde koju plaća netko treći. Moramo provesti više vremena u razumijevanju vlastitih rana i tuđih pogrešaka, prije nego što krenemo upirati prstom. Ovo nije poziv na slijepo opraštanje, već molba da se vratimo vlastitoj dobroj savjesti, koliko god da je imamo. Jer, ne možete dobiti pravdu za vlastitu patnju zahtijevajući je od neznanca. Kad bismo svi to priznali – da je naša patnja stvarna, da zaslužujemo naknadu i da otkazivanje nekoga drugog nije način – naše bi društvo bilo puno zdravije.

Pročitajte još...

Pop Cooltura: ‘Reci mi što slušaš i reći ću ti tko si’

Danas više nema potreba za povlakama između glazbenih identiteta i karaktera. Osobito od trena kad je predsjedniku Milanoviću netko od savjetnika došapnuo kako bi na javnim nastupima povremeno bilo cool pokušati citirati Ekatarinu Veliku, Haustor i Parafe

Pop Cooltura: Cancel culture tj. o ukusima i mišljenjima se mora raspravljati

Kultura opozivanja nije kultura uopće, dapače, riječ je o trendu slabića i kukavica koji ne znaju braniti svoje stavove argumentima nego se nalaze ugroženim svim onim što im ne odgovara

Mixer jednog imidža: BTS – krv, suze i znoj i korejsko čudo novog doba

U maniri slijeđenja kultova velikih vođa, tako i fanovi BTS-a slijepo konzumiraju njihove trendove. Pa se tako nemojte čuditi ako čujete nekog iz te vojske fanova kako si međusobno izgovaraju I purple you - umjesto I love you. Jer da, oni to uistinu čine. Meni je to pomalo scarry

Mixer jednog imidža: Damiano David – lučonoša novog vremena

Damiano na svoj način utjelovljuje jedinstvo suprotnosti. Muškarac koji je i uglađen stanovnik Rima i biće potpuno lišeno normi odijevanja, a pomalo i ponašanja. Kao takav, originalno je uprizorenje seksualno privlačnog mitskog varalice

Povezano

Sound & Vision: Klimatske promjene i industrija zabave

Naš planet zahtijeva strukturnu promjenu u izvorima energije, lancima opskrbe i potrošačkim navikama da bi preživio. Na svakoj tvrtki, brendu i potrošaču je da počnu stvarati razliku koju mogu, a industrija zabave bi trebala biti među vodećima. Barem zbog utjecaja kojeg ima na jako široku publiku

Sound & Vision: Zašto VR metaverzum nije budućnost digitalnog svijeta?

Budućnost metaverzuma nije ona u kojoj se svi krećemo u potpunosti online i živimo digitalne dvostruke živote. Budućnost metaverzuma je ona u kojoj se stvarni život i digitalno sve više miješaju, omogućujući korisnicima da se miješaju i spajaju na temelju njihove aktivnosti i konteksta

Sound & Vision: Adele – Od glazbene rekorderke do kulturnog fenomena

Adele je oduvijek uspjeh postizala snagom svoje glazbe, a ne igrajući bilo koju najnoviju marketinšku igru. Naravno, očekujte da će se igrati svaka suvremena marketinška karta (osobito TikTok). No, kulturnim utjecajem, a ne strujama, doista ćemo shvatiti koliko njezina glazba još glasno govori

Sound & Vision: HBO Max prvi u osvajanju Europe

Ključni fokus nove HBO Max platforme jest na onom što Warner Media eufemistički opisuje kao prestižno programiranje. Warner Media se stoga kladi na sadržaj svog enormnom kataloga, u kombinaciji s Max Originals (uključujući značajan fokus na lokalno producirane serije i filmove) te novi 45-dnevni model kućne distribucije novih kino filmova Warner Brosa

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime