Četvrtak, 10 listopada, 2024

Pogled kroz ekran: Prvi smo pogledali film ‘Doba Uskoka’

Ime bi sugeriralo da vrijedi za dvojicu, ali nakon što pogledate film shvatite da autor vrijedi barem za desetoricu autora nekih sličnih priča. Pitate se tko ih je radio? Bez ikakve dvojbe reći ću nitko osim Burića u Hrvatskoj. Zahtjevnog kakav jesam razmazio me je Republikom i Hrvatskim kraljevima, a ovim uratkom samo je nastavio nisku svojih autorskih zlatnih odličja

Doba Uskoka. U Hrvatskoj to može imati svakodnevni prizvuk, ako i na tren pomislimio na Ured za suzbijanje… A ne, ne, ne griješimo dušu. Doba je to koje se odnosi na ratnike koji su naše područje branili pred okupacijom Osmanlija, a u igrano dokumentarnom filmu HRT-a koji smo prvi pogledali njima se pozabavio scenarist i redatelj Domagoj Božidar Burić.



Ime bi sugeriralo da vrijedi za dvojicu, ali nakon što pogledate film shvatite da autor vrijedi barem za desetoricu autora nekih sličnih priča. Pitate se tko ih je radio? Bez ikakve dvojbe reći ću nitko osim Burića u Hrvatskoj. Zahtjevnog kakav jesam razmazio me je Republikom i Hrvatskim kraljevima, a ovim uratkom samo je nastavio nisku svojih autorskih zlatnih odličja.

Znanstveni dio prekida se igranim – u potpunom slowmotionu

U prvih par minuta gledanja filma ne znate što vas više vuče da mu poklonite pažnju – je li to kamera, eksterijer ili sjajni glumci koji minimalističkim i bitnim intervencijama cijeloj priči daju posebnu notu. A onda shvatite da kod Burićevih uradaka mozak mora funkcionirati tako da upijate apsolutno svaki segment priče istodobno.

Nazivom prve cjeline ‘Novi dečki u kvartu’ upoznajemo tko su zapravo Uskoci, zašto su nam bitni i kako su su obilježili našu povijest. Pritom je potpuno sjajno što ne morate pred ekran doći s predznanjem jer gospođe Kate i Wendi, strankinje sa svjetskih sveučilišta pletu priču o vojničkoj trupi kao da je dio njihova nacionalnog pletera. I taman kad se uplašite da bi sad to moglo biti predugačko i želite autorskoj ekipi pronaći barem jednu manu – znanstveni dio prekida se igranim koji se događa u potpunom slowmotionu baš kad treba. Montažer Dubravko Prugovečki imao je najslađi zadatak – od savršenih kadrova napraviti savršenu cjelinu. 

Briljantne su Burićeve poveznice sa sadašnjošću

Kroz priču o natprirodnim moćima Uskoka vodi nas glas Marija Anduša jednog od sjajnih spikera javne televizije. Najzanimljivije od svega je spoznati da su Uskoci gradili drvene saonice za vuču barki, a čime su ih podmazivali otkrit ćete od sljedećeg tjedna u svim Cinestar kinima u Hrvatskoj. Mi smo prvi medij koji je pogledao ovaj film.
Briljantne su Burićeve poveznice sa sadašnjošću u priči o šopingu, ali isto tako i trenutak u kojem od znanstvenika doznajemo da senjske Uskoke i tadašnji papa doživljava kao predziđe kršćanstva.

Igrani dijelovi u filmu povjereni su vrhunskim glumcima – Milanu Pleštini, Draganu Despotu, Amaru Bukviću, Krešimiru Mikiću koji pričaju na stranim jezicima kao da im je materinji.

Sveto ustočko trojstvo

Kodeks ponašanja Uskoka kaže da je riječ svetinja. Davno se reklo da slika govori više od tisuću riječi, netko pametan nekidan dometnuo da to vrijedi za one koji riječi nemaju. U slučaju ovog filma i kasnije četverodjelne serije – sve je paketić sreće i zadovoljstva. Majstor fotografije je Branko Cahun, i uz Burića i Prugovečkog čini to sveto uskočko trojstvo. Barbarski kvalitetnu glazbu i za ovu prigodu složili su sam Burić i Srđan Sekulović pod umjetničkim imenom Mistični Barbari.

Serija bi nam trebala zagrijati srca početkom studenog u programu HRT-a, a do tad uživaje uz grickalice i veliko platno. U studernom ćete sigurno nabaviti bar zalogaj kozlina i gutljaj primoštenskog crnog. Bitno je, vjerujte.

________________________________________________________________________

Saša Drinić je televizijski i radijski novinar koji kad ne radi sluša, gleda, zapaža, kritizira i hvali. Mixer će dio njegovih zapažanja oteti zaboravu kroz tjednu kolumnu posvećenu medijima.

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime