Subota, 27 studenoga, 2021

Istraživanja potvrđuju: Stalno biti online utječe na mentalno zdravlje!

Nedostatak moderiranja internetske komunikacije i potrošnje digitalnih sadržaja izravno utječe na to koliko smo pod stresom, kao i na našu sposobnost da se nosimo s drugim stresorima iz okoline

Svi smo negdje u podsvijesti svjesni kako nije pametno niti zdravo biti ‘zalijepljen za ekran’ 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu. Svjesni smo štetnog utjecaja tehnologije na oči, san, pažnju, pa čak i na kožu, ali i dalje šaljemo poruke, skrolamo Instagramom, provjeravamo e-mail, zabavljamo se na TikToku ujutro kad se probudimo, u podne i navečer pred spavanje…

S jedne strane, moramo cijeniti ono što tehnologija i internet pružaju. Tijekom ovog izazovnog razdoblja prisilne fizičke distance tehnologija je isto tako omogućila udaljenim suradnicima da komuniciraju, razdvojenim voljenima da se povežu i putoholičarima da virtualno putuju svijetom. 

Od dobrobiti do vrlo negativnih efekata

Dakle, na neki način možemo tvrditi kako nam tehnologija pomaže održati zdrav razum tijekom pandemije koronavirusa. No, novo istraživanje pojačava onu mučnu, logičnu sumnju da trajna internetska povezanost – i aktivno online sudjelovanje (pa čak i samo razmišljanje o tome da smo online) ima i sasvim suprotne efekte, jer pogoršava naš stres u ionako stresnom svijetu.

Umijeće života: Kako se kvalitetno odmoriti i riješiti nakupljenog stresa

Kao i u svemu, umjerenost je ključ. Nažalost, nedostatak moderiranja internetske komunikacije i potrošnje digitalnih sadržaja izravno utječe na to koliko smo pod stresom, kao i na našu sposobnost da se nosimo s drugim stresorima iz okoline. Nikada nismo bili toliko vezani za ekrane i bezgranični svijet koji stoji iza njih – što je fenomen ponašanja koji su njemački istraživači nazvali ‘internetsk budnost’ u studiji iz 2018. Definirali su ga kao “trajnu kognitivnu orijentaciju korisnika prema internetskim sadržajima i komunikaciji, kao i njihovu namjeru da stalno koriste ove mogućnosti.”

Tri različite ‘dimenzije’ internetske budnosti

Istraživanje objavljeno u časopisu Human Communication Research u prosincu 2020. zaronilo je malo dublje u motivacije internetske budnosti i njezin utjecaj na naš mozak. Studija definira internetsku budnost kao tri različite ‘dimenzije’.
Prva od njih je izdvojenost – stalno razmišljanje o internetskom svijetu. Druga je reaktivnost – automatska potreba da odmah reagiramo, tj. odgovorimo na obavijesti. Treća je praćenje – našu svjesna tendencija provjeravanja uređaja i aplikacija.

Trijezni menadžment: Savjeti za upravljanje stresom, a ne uključuju čašu vina

Veliki broj prethodnih istraživanja proučavao je povezanost stresa i tehnologije u smislu zahtjeva koje tehnologija stvara – ona udovoljava većim zahtjevima koji izazivaju stres poput multitaskinga i preopterećenja komunikacije te sadržaja koji pronalazimo na internetu. Za ovu noviju studiju, međutim, znanstvenici su željeli saznati postoji li potencijalna veza između stresa i našeg vlastitog kognitivnog odnosa s online aktivnostima (aka internetska budnost). Drugim riječima, izvan pretpostavke vašeg šefa da ćete u ponoć biti dostupni na mailu, brojne digitalne vijesti pretvaraju vas u ‘lopticu stresa’ pa su duboko utemeljene motivacije, privrženosti i preokupacije online svijetom zaravo potencijalni uzrok stresa.

8 vježbi disanja koje biste trebali isprobati kad se osjećate tjeskobno

Iscrpljivanje radnog kapaciteta

Istraživači su tijekom tri studije analizirali ponašanje 1800 ljudi kako bi otkrili kako je internetska budnost pojedinaca povezana s tim koliko su stresa doživjeli u raznim okolnostima. Za dio studije, istraživači su prvo zaključili kako je multitasking povezan s razinom stresa, jer ovaj obrazac korištenja medija “premašuje i iscrpljuje radne kapacitete korisnika i, shodno tome, njihove situacijske kapacitete za suočavanje sa stresom”.

Iako se čini da komunikacijsko opterećenje – tj. velik broj poruka u pristigloj pošti – nije imalo velik utjecaj na stres, drugi dio studije testirao je izravne učinke internetske budnosti na stres i otkrio da istaknutost – tendencija stalnog razmišljanja o online interakcijama i aktivnostima – izravno utječe na stres! Stalno razmišljanje o provjeri Instagrama, tko vam je poslao poruku ili koji je newsletter stigao na vaš mail, zauzima puno moždane snage koja bi se inače koristila za rješavanje stresora i obradu životnih situacija.

Horoskop: Rituali za samopomoć ‘krojeni’ prema svakom znaku zodijaka

Smanite vrijeme provedeno pred ekranima!

S obzirom na to da su ljudi mentalno zauzeti internetskom komunikacijom, to može izravno potaknuti novi stres ili utjecati na to da brže počnu osjećati stres kad se susretnu s izazovnim situacijama, poput radnih zahtjeva ili međuljudskih sukoba.

Činjenica da smo stalno online, čak i kad nismo doslovno online, dakle može dodatno izazvati stres i neugodne osjećaje. Stoga pokušajte smanjiti vrijeme provedeno uz ekran i napravite prostor za aktivnosti bez interneta.

Pročitajte još...

Iskoristimo svih svojih pet osjetila da smanjimo stres, strah i tjeskobu

Znanstvenici su istražujući stres i njegov utjecaj na naš život došli do spoznaje da nam sav stres stiže preko pet osjetila koje imamo. Stoga predlažu da osjetila iskoristimo u suprotnom pravcu, kako bi smanjili pritiske na što manju razinu

Događaju li se i vama mnoge stvari pred nosom, ali ih ne primjećujete?

Jeste li opterećenim opsesivnim razmišljanjima o nečemu što se dogodilo u prošlosti ili stalno brinete o budućnosti, a zapravo ste vrlo malo prisutni u sadašnjosti

Kako se nositi s neizvjesnošću koju nam donose sljedeći mjeseci?

Epidemija koronavirusa i ekonomska kriza poprilično su uzdrmali naš osjećaj sigurnosti. U takvim uvjetima mnogi su ljudi preplavljeni strahom, osjećaju se bespomoćno, imaju teškoće sa spavanjem, apetitom...

‘Vježbanje’ mozga: Kako možete povećati svoj kapacitet za sreću?

Kao što je igranje šaha ili rješavanje križaljki mentalna gimnastika za naš intelekt, 'vježbanje' mozga da osjeti (i ostane) s emocijama sreće, smirenosti i zadovoljstva je mentalna gimnastika za naše emocionalno zdravlje

Povezano

Kako u samo 5 koraka smanjiti stres i anksioznost – u kuhinji

Ako želite kuhati tako da vam taj ritual postane razbibriga za um te da se pri tome osjećate zdravije, sljedeći savjeti mogu vam pomoći u smanjenju tjeskobe u kuhinji

Živjeti u trenutku: 8 načina kako biti više mindful i uživati u životu

Što nam je 'to do' lista veća i punija prioritetima, manja je vjerojatnost da ćemo zastati i negdje putem pomirisati ruže, pogledati zalazak sunca... Mindfulness zahtijeva trud i praksu, ali je moguće početi živjeti u trenutku, čak i ako ste navikli samo proći kroz dan

Prijateljice: Koja je tajna veze koja često nadživi i mnoge brakove?

Ako ste se pitali zašto svjetske statistike redovito pokazuju da žene u prosjeku žive dulje od muškaraca, ovaj bi vam tekst mogao puno toga otkriti

3 načina kako se nositi s osobama koje su opsjednute kontroliranjem

Kada ste suočeni s osobom koja ima potrebu sve kontrolirati, važno je djelovati proaktivno i odmah na početku razgovarati s njom direktno o problemu. Donosimo nekoliko učinkovitih savjeta kada je riječ o suočavanju s destruktivnim osobama ovakvog tipa

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime