Nedjelja, 17 listopada, 2021

Lovi vas ljetna depresija? Kako pomoći sebi i sačuvati mentalno zdravlje

Osjećate li pretjeranu energičnost i uznemirenost? Izgubili ste apetit? Možda ste među 15 posto svjetske populacije koja pati od sezonskog afektivnog poremećaja i ne treba ga nimalo zanemariti - jer su upravo ljudi koji boluju od ljetnog SAD-a izloženiji većem riziku od samoubojstva

Vrlo dobro se možete povezati s pjesmom ‘Summertime Sadness’ Lane Del Ray? To nije ništa čudno jer postoji opravdan razlog zašto je to tako.

Sezonski afektivni poremećaj (SAD) vrsta je depresije uzrokovane promjenama godišnjih doba, i iako je obično povezan s kratkim, tmurnim danima tijekom zime – događa se i češće – što kod nekih osoba izaziva osjećaje umora, tromosti i nemotiviranosti. Tijekom ljeta, ovaj sindrom se javlja kod 10 do 15 posto svjetske populacije – tvrdi dr. med. Norman Rosenthal, koji je definirao ovaj pojam zajedno s kolegama iz Američkog nacionalnog instituta za mentalno zdravlje 1984. godine.

Koji su simptomi ljetnog SAD-a?

Iako SAD karakterizira depresija bez obzira na godišnje doba, simptomi koje ljudi doživljavaju zimi i ljeti mogu se drastično razlikovati. Zimski simptomi su sporo razmišljanje i sporo kretanje. Ljetni su pretjerana energičnost i uznemirenost. Ako bolujete od zimskog tipa više ćete jesti, posebno slatkiše i škrob. Ljetni tipovi mogu potpuno izgubiti apetit. Također, ljudi koji boluju od ljetnog SAD-a izloženiji su većem riziku od samoubojstva. To se poklapa s kliničkim zapažanjima koja pokazuju da osobe češće imaju samoubilačke misli kad su depresivni i uznemireni, nego kad su depresivni i tromi.

10 zdravstvenih tegoba koje su se pogoršale tijekom pandemije

Što uzrokuje sezonsku depresiju ljeti?

Postoji nekoliko potencijalnih okidača za ljetnu depresiju, a toplina i svjetlost dva su glavna faktora. Istraživanja kažu da tijela nekih ljudi slabo reagiraju na visoke temperature i jako svjetlo, stvarajući fiziološku neravnotežu koja može naštetiti njihovom mentalnom zdravlju. Socijalni faktori također mogu pridonijeti ljetnom SAD-u. Na koncu, i skidanje u kupaće kostime te ljetna putovanja mogu dovesti do stvaranja negativne slike o svom tijelu, odnosno financijskih problema. 

Ljetovanje u pandemiji: Osigurajte si drugačiji odmor – mimo gužve i rizika

Što trebam učiniti ako imam ljetno tužno?

Mnogo je istraživanja o lijekovima za zimsku SAD, ali ljetnu je malo zahtjevnije liječiti. Za početak pokušajte se odmoriti – od vrućine i svjetlosti. Moguće je da ćete se osjećati bolje nakon hladnog tuširanja, kupanja u jezeru ili moru, boravka u zatvorenom s klima uređajem ili nošenja sunčanih naočala. Međutim, istraživači “nisu uspjeli uspostaviti sustavni način” liječenja ljetnih SAD-a.

Također, jedna od preporuka je praćenje i zapisivanje raspoloženja, kao i razgovor s bliskim osobama te pokretanje tijela na bilo koji način koji vam se sviđa, bilo da se radi o plesu, trčanju, plivanju ili nečem drugom. Preporučuje se izlaziti vani rano ujutro ili navečer, čak i ako su vrućina i svjetlost i dalje prisutni, kako biste izbjegli izolaciju i pogoršanje depresije.

Ako se duže vrijeme borite s osjećajem depresije i uznemirenosti, razgovarajte s liječnikom ili terapeutom. 

Pročitajte još...

Retro videa s vježbama koje će definitivno rasplamsati vaš plesni žar

Ako ste raspoloženi za 'eksploziju emocija' iz prošlosti, smiješne opreme za vježbanje i optimistične, plesne kardio rutine koje možete raditi dok ste (sami) kod kuće, trebali biste pogledati neke od ovih videozapisa

Dnevna doza biljaka: Bez učenja i znanja teško je imati zelenilo u domu

Nema boljih sugovornika za teme o održavanju biljaka tijekom ljeta, odabiru idealne biljke za eksterijer i interijer kao i onima koje će nas zaštiti od komaraca i ostalih letećih životinja od Tomislava Štrkalja i Leona Božića - pokretača brenda 'Dnevna doza biljaka'

Znanstveno dokazano: Blizina vode je ključ za poticanje sreće

Čak i ne trebate putovati na daleke otoke ili ići na višetjedne odmore na plaži kako biste ubrali blagodati boravka u blizini vode. Iskoristite blagodati obližnjih jezera, potoka, rijeka ili čak i pojilišta - bit će sasvim dovoljno za opuštanje

Andreja Hotko Pavić: Selo nam je vratilo nebo!

Kiparica Andreja Hotko Pavić prije 16 godine preselila se s obitelji u staru drvenu kuću pored Dugog Sela, a više nego ikad, situacija s koronavirusom, dokazala je kako je to bila mudra odluka – imaju apsolutnu slobodu kretanja, kilometre prirodnih ljepota samo za sebe – i mir koji je potreban njihovoj bučnoj 6-članoj obitelji!

Povezano

5 savjeta koji će vam pomoći da se u trenu osjećate – moćnije

Naše misli utječu na to koliko se moćno osjećamo. Zato mijenjanje misli može stvoriti osjećaj moćnosti. Također možemo koristiti svoje tijelo za stvaranje tog osjećaja. Niste sigurni kako započeti? Jednostavnije je nego što možete zamisliti

Tako je malo potrebno: 4 geste koje naš život čine – sretnijim

Sreću treba i izazvati, kaže stara narodna poslovica, pa vam stoga donosimo 4 univerzalna 'recepta' kako potaknuti sretne osjećaje u svakodnevnom životu!

Zašto nam nostalgične misli koriste i zašto je dobro sjetiti se starih dana?

Pandemija nas je definitivno učinila nostalgičnijima nego inače. Prisjećanjem na dobre stare dane mnogim ljudima pomaže u podizanju raspoloženja. Donosimo nekoliko razloga zašto je nostalgija dobra, i kako nam nostalgične misli zapravo koriste

Kako se manjak vremena reflektira na naše mentalno zdravlje?

Ponekad je za više slobodnog vremena potrebno odrediti priorite, možda se odreći u nekom trenu nečega i biti dosljedan raspoređivanju vremena. Za postizanje cilja, naime, potrebno je promijeniti način razmišljanja, a ne besmisleno trošiti svoje vrijeme

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime