Subota, 24 srpnja, 2021

Lovi vas ljetna depresija? Kako pomoći sebi i sačuvati mentalno zdravlje

Osjećate li pretjeranu energičnost i uznemirenost? Izgubili ste apetit? Možda ste među 15 posto svjetske populacije koja pati od sezonskog afektivnog poremećaja i ne treba ga nimalo zanemariti - jer su upravo ljudi koji boluju od ljetnog SAD-a izloženiji većem riziku od samoubojstva

Vrlo dobro se možete povezati s pjesmom ‘Summertime Sadness’ Lane Del Ray? To nije ništa čudno jer postoji opravdan razlog zašto je to tako.

Sezonski afektivni poremećaj (SAD) vrsta je depresije uzrokovane promjenama godišnjih doba, i iako je obično povezan s kratkim, tmurnim danima tijekom zime – događa se i češće – što kod nekih osoba izaziva osjećaje umora, tromosti i nemotiviranosti. Tijekom ljeta, ovaj sindrom se javlja kod 10 do 15 posto svjetske populacije – tvrdi dr. med. Norman Rosenthal, koji je definirao ovaj pojam zajedno s kolegama iz Američkog nacionalnog instituta za mentalno zdravlje 1984. godine.

Koji su simptomi ljetnog SAD-a?

Iako SAD karakterizira depresija bez obzira na godišnje doba, simptomi koje ljudi doživljavaju zimi i ljeti mogu se drastično razlikovati. Zimski simptomi su sporo razmišljanje i sporo kretanje. Ljetni su pretjerana energičnost i uznemirenost. Ako bolujete od zimskog tipa više ćete jesti, posebno slatkiše i škrob. Ljetni tipovi mogu potpuno izgubiti apetit. Također, ljudi koji boluju od ljetnog SAD-a izloženiji su većem riziku od samoubojstva. To se poklapa s kliničkim zapažanjima koja pokazuju da osobe češće imaju samoubilačke misli kad su depresivni i uznemireni, nego kad su depresivni i tromi.

10 zdravstvenih tegoba koje su se pogoršale tijekom pandemije

Što uzrokuje sezonsku depresiju ljeti?

Postoji nekoliko potencijalnih okidača za ljetnu depresiju, a toplina i svjetlost dva su glavna faktora. Istraživanja kažu da tijela nekih ljudi slabo reagiraju na visoke temperature i jako svjetlo, stvarajući fiziološku neravnotežu koja može naštetiti njihovom mentalnom zdravlju. Socijalni faktori također mogu pridonijeti ljetnom SAD-u. Na koncu, i skidanje u kupaće kostime te ljetna putovanja mogu dovesti do stvaranja negativne slike o svom tijelu, odnosno financijskih problema. 

Ljetovanje u pandemiji: Osigurajte si drugačiji odmor – mimo gužve i rizika

Što trebam učiniti ako imam ljetno tužno?

Mnogo je istraživanja o lijekovima za zimsku SAD, ali ljetnu je malo zahtjevnije liječiti. Za početak pokušajte se odmoriti – od vrućine i svjetlosti. Moguće je da ćete se osjećati bolje nakon hladnog tuširanja, kupanja u jezeru ili moru, boravka u zatvorenom s klima uređajem ili nošenja sunčanih naočala. Međutim, istraživači “nisu uspjeli uspostaviti sustavni način” liječenja ljetnih SAD-a.

Također, jedna od preporuka je praćenje i zapisivanje raspoloženja, kao i razgovor s bliskim osobama te pokretanje tijela na bilo koji način koji vam se sviđa, bilo da se radi o plesu, trčanju, plivanju ili nečem drugom. Preporučuje se izlaziti vani rano ujutro ili navečer, čak i ako su vrućina i svjetlost i dalje prisutni, kako biste izbjegli izolaciju i pogoršanje depresije.

Ako se duže vrijeme borite s osjećajem depresije i uznemirenosti, razgovarajte s liječnikom ili terapeutom. 

Pročitajte još...

Retro videa s vježbama koje će definitivno rasplamsati vaš plesni žar

Ako ste raspoloženi za 'eksploziju emocija' iz prošlosti, smiješne opreme za vježbanje i optimistične, plesne kardio rutine koje možete raditi dok ste (sami) kod kuće, trebali biste pogledati neke od ovih videozapisa

Dnevna doza biljaka: Bez učenja i znanja teško je imati zelenilo u domu

Nema boljih sugovornika za teme o održavanju biljaka tijekom ljeta, odabiru idealne biljke za eksterijer i interijer kao i onima koje će nas zaštiti od komaraca i ostalih letećih životinja od Tomislava Štrkalja i Leona Božića - pokretača brenda 'Dnevna doza biljaka'

Znanstveno dokazano: Blizina vode je ključ za poticanje sreće

Čak i ne trebate putovati na daleke otoke ili ići na višetjedne odmore na plaži kako biste ubrali blagodati boravka u blizini vode. Iskoristite blagodati obližnjih jezera, potoka, rijeka ili čak i pojilišta - bit će sasvim dovoljno za opuštanje

Andreja Hotko Pavić: Selo nam je vratilo nebo!

Kiparica Andreja Hotko Pavić prije 16 godine preselila se s obitelji u staru drvenu kuću pored Dugog Sela, a više nego ikad, situacija s koronavirusom, dokazala je kako je to bila mudra odluka – imaju apsolutnu slobodu kretanja, kilometre prirodnih ljepota samo za sebe – i mir koji je potreban njihovoj bučnoj 6-članoj obitelji!

Povezano

Vaš ‘unutarnji kritičar’: Kako prestati omalovažavati samog sebe?

Za omalovažavanje i smanjenje samopouzdanja kriv je naš "unutarnji kritičar". To je onaj dosadni glas u našoj glavi koji kritizira, krivi, omalovažava, propitkuje, stvara sumnje i umanjuje naša postignuća... Kako se 'obračunati' s njime?

Pedagoginja Sara Peranić: Sve više žena traži pomoć i uči kako biti SamopouzdaniJA

Socijalna pedagoginja, edukantica psihoterapije i autorica bloga i podcasta 'Sara Peranić' kroz program SamopouzdaniJA pomaže ženama da nauče izgraditi odnos sa sobom i život kakav žele, te odnose koji odražavaju njihovo samopouzdanje a ne negativnu sliku o sebi

Otpornost uma: Vodič za suočavanje sa životnim izazovima, nedaćama i krizama

Ljudi se moraju naučiti nositi i raditi kroz vrlo izazovna životna iskustva. Teorija otpornosti odnosi se na ideje o tome kako na ljude utječu i kako se prilagođavaju stvarima poput nedaća, promjena, gubitaka i rizika

Roditelji na rubu živaca: Kako pomoći sebi da ne izgorite do kraja?

Paralelno s koronavirusom dogodila se i druga vrsta epidemije iza zatvorenih vrata - skrivena, ali koja je do temelja uzdrmala odnose u obitelji(ma). Burnout tj. 'izgaranje' roditelja je stvarnost, događa se sve više i zato je potrebno naći načine kako sebi pomoći da se ne 'raspadnemo' do kraja!

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime