Subota, 8 siječnja, 2022

Normalno je osjećati se prestrašeno, tjeskobno i bespomoćno nakon potresa

Današnji je potres kod mnogih ljudi izazavao anksioznost i nove strahove za vlastiti život. Sve je to normalno, no kako taj strah ipak ne bi prevladao vašim životom i doveo do mnogih drugih zdravstvenih problema, donosimo nekoliko savjeta kako ga što uspješnije prevladati

Zadnji ponedjeljak u ovoj čudnoj 2020. godini nije mogao proći mirno. Tri jaka potresa magnituda 5.0, 4.7 i 4.1 prema Richteru zabilježena su u okolici Petrinje, prema izvješću Seizmološke službe. Potres je pogodio i Sisak, a osjetili su ga i stanovnici Zagreba, Karlovca, Kutine, Ogulina i okolice. 

Sve nas je to podsjetilo na proljetni potres i kod mnogih izazvalo anksioznost i strah od novih potresa.

Sve su ovo normalni odgovori na zastrašujuću situaciju

Anksioznost je normalan odgovor na svaku zastrašujuću situaciju, naročito kada se radi o potresu. Tako se naše tijelo priprema na suočavanje s opasnošću, a uobičajene reakcije na takve situacije uključuju:

  • Pretjeranu brigu za sebe ili svoje najmilije
  • Osjećaj šoka, utrnulosti ili nevjerice
  • Nestrpljivost i razdražljivost
  • Osjećaj pretjerane budnosti i opreza
  • Poteškoće s fokusiranjem na obitelj, posao ili uobičajene svakodnevne zadatke
  • Poteškoće u pamćenju stvari
  • Poteškoće u koncentraciji i donošenju odluka
  • Izbjegavanje stvari koje pokreću sjećanja na događaj
  • Poteškoće sa spavanjem i(li) promjene apetita
  • Strah od ponavljanja događaja

Za neke ljude ti su simptomi kratkotrajni i ne ostavljaju ozbiljne posljedice, ali ako ste u drugoj skupini nema razloga za brigu. Svi se sa stresnim situacijama nosimo drugačije. Sama pomisao na ugroženu sigurnost bližnjih i dom može izazvati osjećaj straha i napetosti. Iznenadne situacije poput potresa mogu pogoršati tjeskobe kod ljudi koji već imaju anksiozni poremećaj (poput generaliziranog anksioznog poremećaja, opsesivno-kompulzivni poremećaj ili fobije) ili onih koji su u prošlosti bili izloženi traumatičnim situacijama (poput ozbiljne nesreće, obiteljskog nasilja, zlostavljanje ili zanemarivanje)…

Ako vam se jave neki od gore spomenutih simptoma ovih osam stvari možete učiniti kako biste pomogli procesu oporavka i smanjili tjeskobu:

1/ Što je više moguće pridržavajte se uobičajenih rutina: vrijeme obroka, vrijeme spavanja… Pogotovo ako imate djecu. Potrudite se da vam dani prolaze što je moguće normalnije.

2/ Polako i odmjereno udahnite ako se osjećate tjeskobno ili nelagodno. Oni koji već imaju mentalnih problema, držite se plana liječenja.

3/ Iznesite svoje brige i strahove prijateljima i članovima obitelji. Provjerite svoje susjede. Svakako se potrudite povezati s onima oko sebe. Pridržavajte se epidemioloških mjera.

4/ Budite dostupni cijelo vrijeme. Vaša djeca i tinejdžeri mogu se osjećati tjeskobno. Mogu postavljati isto pitanje više puta. U redu je reći da ponekad odrasli ne znaju zašto se stvari događaju. Ali važno je pustiti ih da i dalje postavljaju ta pitanja. Potrudite se biti im podrška.

5/ Dovoljno se odmorite, opustite se, vježbajte i hranite se zdravo.

6/ Adekvatno se pripremite za moguću novu hitnu situaciju.

7/ Izbjegavajte upotrebu alkohola ili drugih opojnih sredstava u borbi protiv neugodnih osjećaja.

8/ Kao i odraslima i djeci bi koristio izlazak vani. Stoga se obucite toplo i izađite svi u šetnju, najbolje negdje u prirodu.

Pročitajte još...

5 stvari koje će vam pomoći da lakše prebrodite hladnoću i zimu

Strah, neizvjesnost, ekonomska kriza, bolest... toliko je strahova povezanih sa zimom i koronavirusom. A zima je i bez pandemije za mnoge teško razdoblje, pogotovo ako pate od sezonske depresije. Ovi savjeti stručnjaka neka vam pomognu da što bezbolnije prebrodite ovo teško razdoblje

9 savjeta o samopomoći – za svakoga tko praznike provodi sam

Važno je istaknuti kako si ne trebate stvarati dodatni pritisak da biste neke stvari radili u vrijeme koje vam je samo po sebi već teško. Iskoristite ono u čemu mislite da ćete uživati

Kako pomoći bliskoj osobi koja se bori s depresijom

Depresiju je teško pretočiti u riječi, pogotovo za one koji je nikad nisu iskusili. Kao drugih tjelesnih bolesti, može nastupiti iznenada, 'upada' u um...

Kako se u jeku pandemije oduprijeti – crnim mislima?

Kada ste se pobrinuli za stvari nad kojima imate kontrolu, vježbajte toleranciju na stvari nad kojima nemate kontrolu. Briga je korisna samo kada imamo konkretan problem na kojeg možemo utjecati. U suprotnom, briga privlači još brige, i to je onda priča bez kraja

Povezano

5 činjenica koje dokazuju da se iza jakog karaktera ‘skriva’ osjetljiva osoba

Neke osobe samo naizgled djeluju nedodirljive, no iza te 'fasade' često se kriju vrlo osjetljivi karakteri. Ove se dvije osobine međusobno ne isključuju. Donosimo vam pet karakteristika koje prikazuju da možda baš vi ili netko vama blizak pripada upravo toj skupini ljudi

U novoj godini se riješite neodlučnosti i prihvatite ljepote koje nosi neizvjesnost života

Pokušajte razmišljati na ovaj način: da je život potpuno predvidljiv, ne bi li vam nakon nekog vremena bilo malo dosadno? U ovom brzom društvu, u kojem je šarolik izbor na svakom uglu, žaljenje umjesto donošenje pogrešne odluke je gora opcija. To je sila koja vas može spriječiti da poduzmete akciju, a da bismo joj se suprotstavili, moramo naučiti tolerirati neizvjesnost

Nova godina, nova ja: 20 mini izazova za samopomoć koji svaki dan čine boljim

Točno određeni ciljevi mogu biti učinkovit način kako ostvariti vaše snove u budućnosti, ali jednako je važno pronaći i male načine, sitnice kako se svakodnevno brinuti o sebi

Gotovo je s izlikama: 5 rješenja za vaše klasične meditacijske isprike i strahove

Donosimo vam nekoliko jednostavnih savjeta kako pobijediti sve izlike i opravanja i uz pomoć ovih 'trikova' zavoljeti meditaciju, bez obzira je li riječ o samostalnoj ili vođenoj

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime