Subota, 25 rujna, 2021

Ne potiskujte emocije: Naše tijelo je najpouzdaniji vodič kako se osjećamo!

Kada smo tužni, osjećamo pritisak u prsima i manjak energije u nogama i rukama; kada smo ljuti, srce nam brzo kuca, imamo navalu energije, vrući smo u obrazima; kada nas je strah, srce nam također brzo kuca ali većina senzacija je koncentrirana u gornjem dijelu tijela i imamo poriv da pobjegnemo, dok kod sreće imamo osjećaj širenja i topline u prsima

Nedavno mi je na kavi prijateljica ispričala kako je gledala intervju s glumcem koji se pripremao za ulogu gluhonijeme osobe. Na njegovo iznenađenje, prilikom korištenja znakovnog jezika, svako malo je bio na rubu suza.

Njegov učitelj znakovnog jezika objasnio mu je da su gluhonijeme osobe, budući da prilikom komunikacije moraju koristiti svoje tijelo, u boljem kontaktu sa svojim emocijama nego osobe koje su u mogućnosti koristiti se glasom.

Povezivanje s tijelom i tjelesnim senzacijama kao načinu povratka sebi

Pričanje nam itekako može poslužiti kao bijeg; bijeg od emocija, bijeg od bliskosti, bijeg od stvarno relevantnih tema i pitanja koja bi, kada bismo načas zastali i zašutjeli, možda u nama otvorila put ka promjeni. A promjene su uvijek neizvjesnog ishoda i stoga zastrašujuće, pa ćemo često potrošiti više energije na potiskivanje emocija nego svjesno istraživanje njihovog značenja.

U geštalt psihoterapiji, koju je 50-ih godina 20. st. osnovao psihijatar Fritz Perls i njegova supruga, psihologinja Laura Perls, jedan od glavnih postulata jest upravo povezivanje s tijelom i tjelesnim senzacijama kao načinu povratka sebi, svojim emocijama i svojim stvarnim potrebama. Kao što je Freud rekao da su snovi kraljevski put u nesvjesno, možemo reći da su naše tjelesne senzacije kraljevski put u autentičnost.

Naime, svaka emocija koju osjećamo sačinjena je od niza tjelesnih senzacija. Jedino na temelju toga i možemo raspoznati je li neki osjećaj ljutnja, tuga, strah ili sreća. Kada smo tužni, osjećamo pritisak u prsima i manjak energije u nogama i rukama; kada smo ljuti, srce nam brzo kuca, imamo navalu energije, vrući smo u obrazima; kada nas je strah, srce nam također brzo kuca ali većina senzacija je koncentrirana u gornjem dijelu tijela i imamo poriv da pobjegnemo, dok kod sreće imamo osjećaj širenja i topline u prsima.

Kontakt s emocijama pomaže nam da vodimo ispunjen i smislen život!

Ako nismo sigurni što osjećamo, naše tijelo je najpouzdaniji vodič. Potrebno nam je samo strpljenje, znatiželja… i hrabrost da prihvatimo sve što osjećamo. Jer emocije ne možemo birati. One su jednostavno tu, ugodne ili neugodne, željne ili neželjene. Na nama je hoćemo li ih koristiti tako da nam služe i budu putokaz ka smislenom životu ili ćemo ih potiskivati i izgubiti kontakt sa samima sobom, pa onda i sa osjećajem osobne svrhe i smisla.

Naime, zbog čega nam jedino kontakt s emocijama omogućuje da budemo autentični i da vodimo ispunjen i smislen život? Jer nam emocije govore što nam je u danom trenutku potrebno. Ako osjećamo ljutnju, to znači da nam je netko prešao granicu i da se trebamo zauzeti za sebe. Ako smo tužni, to znači da smo nešto ili nekoga izgubili (odnos općenito ili odnos kakav je nekad bio, ideale ili vjeru u dobronamjernost ljudi, neki predmet uz kojeg vežemo puno lijepih uspomena…) i to znači da je vrijeme da tugujemo – u samoći ili uz podršku drugih, ovisno što nam bolje odgovara. Ako osjećamo strah, to može značiti ili da je pred nama realna opasnost i da se trebamo pobrinuti da poduzmemo preventivne korake kako ne bismo nastradali, ili se radi o strahu koji je internaliziran, naučen i koji nas koči da napredujemo, pa ga u tom treba svladati. Sreća nas pak poziva da je s drugima dijelimo, jer za razliku od neugodnih emocija, koje se dijeljenjem s drugima prepolovljuju, sreća se dijeljenjem udvostručuje.

Jednostavna tehnika povezivanja sa svojim emocijama

Evo jednostavne tehnike koja vam može pomoći da dođete u kontakt sa svojim emocijama:
Sjednite na neko udobno mjesto, tako da vam stopala dodiruju pod. Naslonite se. Dišite duboko i polako, tako da vam se pri udahu trbuh podiže, a pri izdahu spušta. Provedite neko vrijeme tako, opažajući osjete u tijelu od glave do pete. Zapitajte se što osjećate. Idite po redu, provjeravajte jednu po jednu emociju. Zapitajte se:

  • Osjećam li tugu?
  • Osjećam li strah?
  • Osjećam li gađenje?
  • Osjećam li ljutnju?
  • Osjećam li sreću?
  • Osjećam li uzbuđenje?

Možda će prva emocija koju osjetite biti anksioznost. Nemojte tu stati. Anksioznost je posljedica potiskivanja temeljnih emocija. Za razliku od anksioznosti, temeljne emocije poput tuge, ljutnje, straha, gađenja i sreće daju nam energiju za aktivaciju, za djelovanje u skladu s našim temeljnim potrebama, dok nas anksioznost blokira. Ostanete li dovoljno dugo sa svojom anksioznošću, nakon nekog vremena će nestati, podignut će se poput zastora od magle i otkriti nam emocije koje smo skrivali od sebe i koje nam je bilo teško osjetiti.

I tek tada počinje pravo putovanje!

________________________________________________________________________

Andrea Gerčar rođena je 1986. godine. Diplomirala je psihologiju na Filozofskom fakultetu u Zagrebu 2010., a nakon toga je završila četverogodišnju edukaciju iz gestalt psihoterapije prema kurikulumu Instituta za integrativnu gestalt terapiju iz Würzburga pri IGW centru Zagreb. Dodatno se usavršavala u području art terapije, transakcijske analize, kognitivno-bihevioralne terapije te terapije usmjerene na samo-suosjećanje.
Ciljne skupine s kojima radi su adolescenti i odrasli s poteškoćama kao što je anksioznost, depresija, nisko samopoštovanje, izloženost traumatskim iskustvima, problemi u komunikaciji i bliskim odnosima, sagorijevanje i/ili konflikti na poslu, problemi identiteta i životnih faza.

Pročitajte još...

Naučite se smijati sami sebi: Humorom protiv straha od koronavirusa!

Njegujte svoj smisao za humor i ne oklijevajte smijati se bar ponekad i samima sebi! Smijeh nam pomaže da teške i zbunjujuće životne situacije učinimo podnošljivijima

‘Vježbanje’ mozga: Kako možete povećati svoj kapacitet za sreću?

Kao što je igranje šaha ili rješavanje križaljki mentalna gimnastika za naš intelekt, 'vježbanje' mozga da osjeti (i ostane) s emocijama sreće, smirenosti i zadovoljstva je mentalna gimnastika za naše emocionalno zdravlje

Budite hrabri, izrazite se – samo tako ćete zauzeti svoje mjesto u svijetu!

Recite NE. Recite DA. Nasmijte se. Plačite. Dajte kompliment. Dajte konstruktivnu kritiku. Izrazite nekome sviđanje. Izrazite odbojnost. Vratite pogrešno jelo konobaru... Najvažnije, ne odustajte. Upornost je najbolji oblik izražavanja!

Postpandemijski burnout: Kako spriječiti pogoršanje mentalnog zdravlja?

No što ako se, umjesto da se s pojavom sunčanih dana osjećamo sve bolje, počinjemo osjećati sve lošije? Možemo li govoriti o postpandemijskoj depresiji ili postpandemijskom burnoutu?

Povezano

Kako se manjak vremena reflektira na naše mentalno zdravlje?

Ponekad je za više slobodnog vremena potrebno odrediti priorite, možda se odreći u nekom trenu nečega i biti dosljedan raspoređivanju vremena. Za postizanje cilja, naime, potrebno je promijeniti način razmišljanja, a ne besmisleno trošiti svoje vrijeme

Svatko ima svoj kotačić života – a što je ono što tebe uistinu pokreće?

S ciljem promocije kvalitetnog života i širenja poruke o tome kako moramo pronaći i probuditi #onostomepokrece, Mixer.hr i organizatori kostimirane humanitarne utrke Zagreb Advent Run pokrenuli su kampanju istoimenog naziva koja će se predstaviti na 14. Weekend Media Festivalu, koji počinje danas u Rovinju

Nismo sitničavi: Postoje razlozi zašto trebamo žaliti i zbog sitnica u životu

Iako je tugovanje okarakterizirano kao nešto negativno, ipak ima svrhu i može utjecati za nešto bolje. U nekim slučajevima, tugovanje može biti put prema rastu, osobnoj promjeni i dubljem razumijevanju koliko vrijedimo i što je važno za nas

7 pozitivnih afirmacija koje će vam pomoći u trenucima sumnji u sebe

Svi smo skloni manipuliranju vlastitog uma. I ako se uvedemo u stanje anksioznosti i vlastite sumnje, možemo vlastiti um navoditi prema pozitivnim afirmacijama

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime