Nedjelja, 5 prosinca, 2021

Savjet psihologa: Kako se oduprijeti konzumerizmu u kriznim situacijama?

U danima koji nam dolaze, a neizvjesnost oko gubitka posla i nove pandemije raste, mnogima gotovo utješno 'pada' kupovina svega i svačega. No, više nego ikad potrebno je oduprijeti se maniji trošenja. Kako?

Na konzumerizam se gleda više kao na društveni fenomen nego na psihološki poremećaj koji se manifestira kompulzivnim kupnjom. U svojoj biti to je ovisnost. Osoba koristi stvari ne zbog funkcionalnosti nego zbog posjedovanja, kao i zbog stvaranja nerealne slike o sebi. Nažalost, takvo ponašanje podržavaju pojedini mediji, reklamne kampanje, veliki trgovački centri, korporacije, banke i eksponirane javne osobe.

Prema nekim podacima, više od 80.000 građana Hrvatske ima ozbiljne poremećaje vezane uz nekontroliranu, patološku kupnju, a koja nije utemeljena na stvarnim potrebama i realnim financijskim mogućnostima. Riječ je o kupnji koja nije ciljana, često se kupuju nepotrebne brendirane stvari, gomilaju se predmeti. Na kraju mjeseca nedostaje novaca za važne, životne stvari kao što su hrana i računi pa se novac mora posuditi. Bez obzira na to, nervoza i tjeskoba tjeraju osobu u daljnje kompulzivno kupovanje.

Kupnja pomoću bankovnih kartica, a posebno ona preko Interneta pogoršava situaciju. Osoba ne koristi pravi novac i postoji fantazija da novca ima u neograničenim količinama.

Koliko smo podložni konzumerizmu, najbolje nam je pokazala situacija s početka pandemije kad su ljudi pohrlili u trgovine i ispraznili police prehrambenih i higijenskih proizvoda

Pa ipak, tijekom nekoliko tjedana u karanteni dokazali smo sebi da možemo preživjeti bez kupnje suvišnih stvari. Kako se u danima koji nam dolaze, a neizvjesnost oko gubitka posla i nove pandemije koronavirusa raste, ne vratiti konzumerizmu?

1/ Odreknite se kreditnih kartica i minusa na računu. Kreditne kartice jednostavno vratite u banku. Ili ih zaledite u zamrzivaču. Odreknite se minusa na tekućem računu. Na taj način ćete uspostaviti kontrolu i granice nad svojim financijama. Počnite voditi svakodnevnu evidenciju koliko trošite i na što. Na kraju mjeseca imat ćete crno na bijelo gdje odlazi vaš novac.

2/ Odreknite se kupnje preko Interneta. Posebno u kasnim večernjim satima i noću ovaj način kupnje lako izmakne kontroli. Lako je kliknuti ‘Kupi’, ispuniti obrazac i pošiljka već putuje k vama. Kad se ujutro probudit, najčešće se pitate je li vam to baš trebalo? Radije prespavajte. Ako i sutra mislite da trebate taj predmet, kupite ga.

3/ Treba li mi ovo zaista? Ovo je pravo pitanje prije nego dođete s novim predmetom na blagajnu u trgovini. Ovo pitanje si možete postaviti i dok radite sezonsko spremanje ormara. Skloni smo gomilanju stvari koje nam ne trebaju. Za neko buduće vrijeme. Pravo pitanje jest – jeste li taj odjevni predmet nosili posljednjih šest mjeseci?

4/ Kupovanje zamijenite drugim navikama. Pronađite zdraviju i jeftiniju ovisnost. Ples, pilates, trčanje, slikanje, pisanje, glazbu, boravak u prirodi. Mora postojati nešto što će vas ispuniti iznutra i zbog čega ćete biti zadovoljni.

5/ Potražite stručnu pomoć. Ako i dalje osjećate snažnu žudnju, kompulzivnu potrebu, tjeskobu i prazninu, pravo je vrijeme da se pozabavite ’emocionalnim rupama’ u sebi. Skloni smo zatrpavati emocionalne praznine stvarima, hranom, lošim odnosima, pušenjem i drugim ovisnostima. Skupite hrabrosti i napravite taj korak. Znam da zvuči zastrašujuće, ali uz pomoć dobrog stručnjaka sprijateljit ćete se sa sobom prije nego što ste očekivali i ostaviti loše navike u prošlosti.

 


Sandra Karabaić rođena je u Rijeci 1972. godine, gdje i danas živi i radi. Diplomirala
je socijalnu pedagogiju na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu u Zagrebu. Dodatno je završila edukaciju iz Integrativne psihoterapije (Zagreb), jednogodišnji trening (5Ritmova) terapije pokretom i plesom (Švicarska, USA) te dvije godine edukacije iz plesne terapije (Zagreb). Trenutno radi kao socijalni pedagog u školi te psihoterapeut i plesni terapeut u
privatnoj praksi. Prvu zbirku priča „Babuške“ objavila je u travnju 2018. godine u izdanju Centra za kreativno pisanje „CEKAPE“. Ima osmogodišnje iskustvo rada u novinarstvu kao novinarka i urednica. Radila je u svim medijima, ali najviše na televiziji.

Pročitajte još...

‘Body neutrality’ – pokret koji se zalaže da prestanemo osuđivati sebe

Čini se kako smo se umorili od toga da pod svaku cijenu moramo voljeti svoje tijelo. Umjesto pozitivnog, stigao je neutralan stav ? 'volim svoje tijelo takvo kakvo jest', a prigrlili su ga i celebrityji poput Taylor Swift i Jameele Jamil.

Kako pomoći bliskoj osobi koja se bori s depresijom

Depresiju je teško pretočiti u riječi, pogotovo za one koji je nikad nisu iskusili. Kao drugih tjelesnih bolesti, može nastupiti iznenada, 'upada' u um...

Problem o kojem se šuti: Pijete li previše zbog – socijalne distance?

Pridržavanje epidemioloških preporuka najviše utječe na naš životni raspored. Možda ne na one koji moraju ići na posao, ali je za većinu pravo iskušenje ostati doma, u pidžami i lagano pijuckati hmmm... vino ili neki koktel

SAVJET PSIHOLOGINJE: Kako biti što suosjećajniji prema sebi?

Teorije privrženosti govore nam da je jedan od glavnih preduvjeta psihičkog zdravlja to da smo imali iskustvo bezuvjetne prihvaćenosti od strane barem jedne bliske osobe tijekom djetinjstva. Nažalost, mnogi ljudi to iskustvo nisu imali, što se kasnije manifestira kao pretjerana kritičnost prema samome sebi, krivnja i osjećaj manje vrijednosti.

Povezano

SOS za roditelje: 8 načina kako smanjiti stres tijekom blagdana i praznika

Povezati se s obitelji i djecom je zaista neprocjenjivo, no tijekom blagdana i uoči njih iznimno je velik pritisak stresa na roditeljima - treba kupiti sve darove, urediti dom, pripremiti deliciji na blagdanskom stolu... Ne dopustite da vam se najljepše vrijeme u godini pretvori u napor!

Naučite odlučno reći ‘ne’ i osloboditi se stresa – posebice za blagdane

Iako je uoči blagdana stres posebno primjetan, jer treba na vrijeme kupiti sve darove, pobrinuti se za kolačiće i kićenje doma... pretvorite te trenutke u vrijeme namijenjeno sebi i svojim prioritetima, radeći sve što trebate na svoj način i u svom vremenskom roku

Kako u samo 5 koraka smanjiti stres i anksioznost – u kuhinji

Ako želite kuhati tako da vam taj ritual postane razbibriga za um te da se pri tome osjećate zdravije, sljedeći savjeti mogu vam pomoći u smanjenju tjeskobe u kuhinji

Živjeti u trenutku: 8 načina kako biti više mindful i uživati u životu

Što nam je 'to do' lista veća i punija prioritetima, manja je vjerojatnost da ćemo zastati i negdje putem pomirisati ruže, pogledati zalazak sunca... Mindfulness zahtijeva trud i praksu, ali je moguće početi živjeti u trenutku, čak i ako ste navikli samo proći kroz dan

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime