Nedjelja, 5 prosinca, 2021

6 korisnih savjeta za one koji tuguju za životom prije pandemije

Normalno je žaliti za poslovnim i društvenim okupljanjima, izlascima s prijateljima i ostalim gubicima uzrokovanim koronavirusom. Donosimo savjete kako se lakše nositi s tugom za svojim životom prije pandemije.

Tuga se obično povezuje s iskustvom koje dolazi nakon gubitka nekoga do koga nam je jako stalo, često smrću. Međutim, postoje različite vrste tuge i mnoge od njih uopće nemaju nikakve veze s umiranjem.

Stručnjaci vjeruju da je pandemija koronavirusa zarobila svijet u neku vrstu kolektivne i kronične tuge, jer žalimo za poslovima, vezama, praznicima, normalnošću i ostalim opipljivim i nematerijalnim gubicima. Kroničnu tugu doživljavamo na mnogo načina: kroz osjećaj nevjerice, izbjegavanje bilo koje situacije koja nas može podsjetiti na gubitak.

Promjene identiteta – svojevrsni oblik vlastite ‘smrti’

Tuga može biti uzrok stresa jer nemate vremena pravilno tugovati za jednim gubitkom prije nego što doživite sljedeći. U to vrijeme, mnogi ljudi doživljavaju promjenu identiteta, što je na neki način svojevrsni oblik vlastite ‘smrti’.
Ljudi se gledaju u zrcalo i ne prepoznaju se. Možda je njihov identitet bio vezan za posao koji više nemaju ili za sport kojim se trenutno ne mogu baviti. To ne samo da ima utjecaj na emocije, već možemo osjetiti i fizičku bol. Ponekad u tijelima osjetimo tugu prije nego što je osjetimo bilo gdje drugdje. Naša tijela mogu osjetiti različite boli poput glavobolje, bolove u trbuhu ili pojačanu kroničnu bol, a mogli bi se osjećati iscrpljeno i otupjelo.
Tuga je iscrpljujuća, utječe na našu sposobnost funkcioniranja i možemo se osjećati rastreseni, zaboravni i nesposobni usredotočiti se. Možda nam nedostaje energije i ne nalazimo zadovoljstvo u mnogim stvarima, čak i onim što nam je nekada davalo radost.
Ovu nepremostivu tugu možemo očekivati s obzirom na sve što smo pretrpjeli prošle godine i nastavljamo proživljavati ove godine. No, važno je pronaći mehanizme za suočavanje koji će vam pomoći da se nosite s tim. Evo nekoliko savjet koji mogu malo olakšati razdoblja tuge.

1/Dopustite si da osjetite tugu
Nemojte potiskati ono što osjećate niti to umanjivati. Potrebno je dopustiti sebi da vas preplave emocije bez da ih pokušavate zatomiti. Tuga je prirodna nagon i premda se njome može upravljati, ‘opire se’ negiranju ili kontroliranju. Kad prevladaju snažne emocije koje mogu nastati neočekivano tijekom tugovanja često je najbolje prepustiti se osjećajima.

2/Podijeli svoju tugu
Zbog stigme povezane s tugom, često se možete osjećati sami. Ali niste jedini koji se tako osjećaju. Recite obitelji da ste vrlo uznemireni što ih ne možete vidjeti duže vrijeme. Recite prijateljima da se bez posla osjećate kao da nemate nikakvu svrhu. Biti ranjiv jest pomalo zastrašujuće, ali će vam pomoći da brže krenete dalje. A možda će i ohrabriti druge da prihvate svoju tugu i razgovaraju o svojim problemima.

Nakon svega što nam se događa kako ostati koliko toliko normalan

3/Pokušajte ne uspoređivati svoja iskustva s iskustvima drugih ljudi
Dijelite svoje putovanje i borbe s onima oko sebe, ali radite po svome. Samo zato što se netko drugačije nosi s time što ne može vidjeti svoju obitelj ili prijatelje, to ne znači da je pogrešno ili ispravno. To što je netko ove godine imao više gubitaka ne znači da vaši gubici nisu važni. Svi se s tugom nosimo na svoj način i svi su gubitni jednako teški. Uspoređivanje može imati štetne učinke na prirodni proces tuge i reakcije, jer sugerira da netko to ne čini ispravno, a to pridonosi osjećaju srama i krivnje koji zaustavljaju zacjeljivanje.

4/Pronađite nove rituale koji vam pružaju osjećaj rutine
Otkrijte nove načine za provođenje vremena i dodajte novi ritam i strukturu u svom životu. Novi hobiji će vam unijeti radost, a rutina će vam stvoriti osjećaj kako imate sve pod kontrolom. To je osobito važno ako se trenutno borite s gubitkom “normalnosti” (a tko se ne boji?). Nemamo kontrolu nad puno toga što se događa u svijetu, tako da pronalazak hobija uz koji možemo sebi pružiti određenu stabilnost može nam pružiti i olakšanje. Pokušajte se svakodnevno buditi ranije, odraditi popodnevni trening ili svaki petak rezervirajte za pizzu i filmove.

5/Pokušajte voditi dnevnik
Dnevnik ima niz blagodati za mentalno zdravlje i može biti vrlo koristan u procesu tugovanja. Stvorite priču oko toga što se dogodilo, zašto se to dogodilo i kako se vaš život promijenio i na gore i na bolje. U ovom slučaju stvorite priču o tome kako je pandemija utjecala na vaš život. Odvojite trenutak i nabrojite nekoliko stvari zbog kojih ste trenutno zahvalni u svom životu, a koje također mogu pomoći vašem mentalnom zdravlju.

Kreativni načini koji nam pomažu da vratimo smisao i kontrolu nad životom

6/Posvetite se sebi
U ovo vrijeme briga o samome sebi nikada nije bila važnija. Ne govorimo samo o maskama za lice i otvaranju boce vina. Tijekom procesa tugovanja važno je brinuti o svom tijelu, kao i o svojim osjećajima. To znači hraniti se zdravo, šetati u prirodi, spavati kvalitetno, postaviti granice i dopustiti ljudima oko vas da vam pomognu. Tuga nije uvijek predvidljivo putovanje. Nekih dana probudit ćete se osjećajući se dobro, a druge ćete dane biti ogorčeni. Budite dobri prema sebi i prihvatite da je tuga dragocjen proces koji mijenja vaš život, ali i na pozitivan način!

Pročitajte još...

5 stvari koje će vam pomoći da lakše prebrodite pandemijsku zimu

Strah, neizvjesnost, ekonomska kriza, bolest... toliko je strahova povezanih sa zimom i koronavirusom. A zima je i bez pandemije za mnoge teško razdoblje, pogotovo ako pate od sezonske depresije. Ovi savjeti stručnjaka neka vam pomognu da što bezbolnije prebrodite ovo teško razdoblje

Dr. Hrvoje Handl: Energiju straha iskoristite da učinite nešto dobro

Ljudi moraju razumjeti da se smiju smijati. Ok je i plakati. Treba si dopustiti plakati, ali važna je ravnoteža. Važno je i nazdraviti i biti sretan što si živ. Empatija i suosjećanje za ljude koji su izgubili sve ne poništava moju sreću zbog svega što imam, sreću što sam živ...

Je li ispravno dijeliti sreću u vrijeme pandemije (i nakon potresa) na društvenim mrežama?

Liječnici smatraju kako je sreća, osim za to da se osjećamo dobro, iznimno važna i za samo zdravlje ljudi. No istovremeno 'trljati' nekome nos na Instagramu fotografijama fine hrane dok su ostao bez krova nad glavom i mogućnosti da si uopće pripremi topli obrok, može se učiniti u najmanju ruku neprimjerenim

Kako djeci kroz igru olakšati boravak kod kuće i pobijediti strah od potresa

Kako bi djeca dodatno razvijala kognitivne kompetencije, a roditelji poticali dvosmjernu komunikaciju, stručnjakinje naglašavaju kako je važno stvoriti kreativno okruženje, koristiti predmete iz svakodnevice te poticati dijete da istražuje kroz igru

Povezano

SOS za roditelje: 8 načina kako smanjiti stres tijekom blagdana i praznika

Povezati se s obitelji i djecom je zaista neprocjenjivo, no tijekom blagdana i uoči njih iznimno je velik pritisak stresa na roditeljima - treba kupiti sve darove, urediti dom, pripremiti deliciji na blagdanskom stolu... Ne dopustite da vam se najljepše vrijeme u godini pretvori u napor!

Naučite odlučno reći ‘ne’ i osloboditi se stresa – posebice za blagdane

Iako je uoči blagdana stres posebno primjetan, jer treba na vrijeme kupiti sve darove, pobrinuti se za kolačiće i kićenje doma... pretvorite te trenutke u vrijeme namijenjeno sebi i svojim prioritetima, radeći sve što trebate na svoj način i u svom vremenskom roku

Kako u samo 5 koraka smanjiti stres i anksioznost – u kuhinji

Ako želite kuhati tako da vam taj ritual postane razbibriga za um te da se pri tome osjećate zdravije, sljedeći savjeti mogu vam pomoći u smanjenju tjeskobe u kuhinji

Živjeti u trenutku: 8 načina kako biti više mindful i uživati u životu

Što nam je 'to do' lista veća i punija prioritetima, manja je vjerojatnost da ćemo zastati i negdje putem pomirisati ruže, pogledati zalazak sunca... Mindfulness zahtijeva trud i praksu, ali je moguće početi živjeti u trenutku, čak i ako ste navikli samo proći kroz dan

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime