Predstavljanje knjige „Film od Zorinog doma do Edisona“ Igora Jurilja

Kino Edison

U petak, 2. veljače, u 19 sati, u Ilirskoj dvorani Gradske knjižnice “Ivan Goran Kovačić”, u Karlovcu, s početkom u 19 sati, bit će predstavljena knjiga „Film od Zorinog doma do Edisona“ Igora Jurilja.  

O Juriljevoj knjizi, usredotočenoj na recepciju filma i prvih karlovačkih kinematografa u lokalnoj periodici od 1896. do 1920. govorit će filmolog Nikica Gilić i urednica Diana Nenadić.

“Histografija u Hrvatskoj u dokumentaciji horizontalnog i vertikalnog razvitka filmskog medija kao dominantne modernističke inovacije nerijetko je fokusiajući se na istražena urbana središta zaboravljala na centre rane filmske djelatnosti i kulture poput Karlovca iskrivivši tako mapu filmske mreže u hrvatskim zemljama na početku prošlog stoljeća. Karlovac je posljedično zanemareno filmsko središte koje u predratnom razdoblju postaje epicentrom hrvatske filmske kulture. Iz Zagreba se premještaju glavne distributerske djelatnosti u ovaj susjedni grad gdje gradska dokoličarska kultura dobiva svoj novi izdanak. Ovaj rad upravo kronološki prati pojavu i razvoj flmske kulture dokoličarenja u Karlovcu kroz sačuvanu publicistiku s prijelaza 19.  20. stoljeće. Ona se u početku borila protiv popularnosti novog medija i roda u korist kazališta tisućljetne tradicije no interes, posjećenost i zabilješke Karlovčana s početka 20. stoljeća pokazuje da je grad od premijere projekcije njegovao kulturu gledanja filma.

Cilj rada bio je dati kronološku perspektivu razvitka filmske kulture u Karlovcu iz perspektive novinara kao utjecajnih opinion-makera, društvenih kroničara i kritičara o čijoj je primarnoj recepciji modernizacijkih tekovina, prema onom što je plasirano javnosti novinskim tekstovima, ovisila recepcija filma kod samih građana. Međutim, film je kao novi rod primjećivan kao drugorazredna zabava, trivijalan i banalan u odnosu na devetnaeststoljetsku kazalištnu tradiciju koja je svoj uzlet dobila izgradnjom Zorinog dom 1895. godine. Kao takav bio je prijetnja institucije kazališta kao temeljnom dijelu karlovačke  gradske dokoličarske dinamike. Epicentar kulturnih zbivanja bila je višenamjenska institucija Zorinog doma gdje se film ustoličuje tik do kazališnih dasaka, a ne, primjerice, u kavanskom kontekstu kao što je bio slučaj diljem balkanskih  ali i europskih država. No niz putujućih kinemtografa, stalne projekcijske mašinerije i ideje o otvaranju različitih kinematografskih formata upućuju na pozitivnu recepciju i odjek ovog medija.” – Igor Jurilj

Ček dis aut