Žen, glazbeni kolektiv koji godinama gradi teren za velike poduhvate, nakon sjajnih albuma “i onda je sve počelo” i “Jantara”, svojim posljednjim studijskim uratkom “Sunčani ljudi” svakako je podigao ljestvicu kvalitete na razini kreativnog putovanja ovog sastava, ali i cijele domaće glazbene scene kad govorimo o autentičnosti i originalnosti koju unose u nju svojim radom.

O Žen se govori kao sastavu koji se poigrava rodnim stereotipima, preskače i spaja granice audio-vizualne umjetnosti, priziva putovanje obojeno dvoglasnim, a ponekad i troglasnim porukama utopljenim u progresivnu simbiozu gitare, basa, bubnjeva i sintesajzera. Dovoljno je da poslušate album koji se posljednju godinu nametnuo kao jedno od najboljih izdanja 2017. da biste ulovili esenciju njihove glazbene ekspresije koja je psihodelična i sanjalačka, te doslovno hipnotizirajuća u audio formatu, kao i na pozornici. Pred jedan od njihovih nastupa kojim promoviraju ovaj sjajan album, razmijenili smo nekoliko riječi sa Sarom Ercegović, bubnjarkom kolektiva Žen.

Upravo ste se vratile s mini turneje gdje ste odradile svirke u Austriji, Češkoj, Poljskoj, Njemačkoj… Posljednjih godinu dana često ste izbivale iz Hrvatske istim povodom, nastupajući diljem Europe. Koja je formula uspješno organizirane turneje?

Turneje treba počet organizirati na vrijeme, najbolje je šest mjeseci unaprijed, ili čak i više, jer većina klubova u Europi tako funkcionira. Isto tako treba napraviti dobre proračune oko troškova. Nama turneja nije samo putovanje već i promocija, tako da to uvijek ozbiljno shvaćamo. Profesionalnost je bitna jer te ljudi tako više cjene i lakše je dobiti gig. Osim toga, bitno je raditi na odnosima u bendu, bitno je da se svi prihvaćaju, shvaćaju, da svi brinu jedni o drugima te da svi imaju osjećaj odgovornosti i da svi s jednakim ciljem kreću na turneju.

Početak godine i vaš nastup u Močvari odličan su povod da pretumbamo po prošloj godini i izvučemo njezine najsvjetlije trenutke u kontekstu benda. Po čemu je 2017. ostala pamtljiva za Žen?

Puno rada i odricanja, snimanje albuma između dvije velike turneje u kojima smo obišle skoro čitavu Europu, puno divnih novih ljudi koje smo upoznale putujući. Prošla godina je oslikana i predivnom suradnjom s najfriškijim nam labelom – Moonlee Records.

Ovaj nastup u Močvari također će biti u znaku vašeg albuma koji ovim putem koncertno promovirate. Ispričajte nam riječ više o vašem posljednjem glazbenom putovanju. Koja je bila premisa iza posljednjeg izdanja i koji vam je dio procesa snimanja albuma “Sunčani ljudi” bio najdraži?

Više je puno lijepih i zanimljivih momenata, al’ možemo izdvojiti stvaranje pjesme „A gdje su staze“ koja je nastala u studiju te je stvorena, aranžirana i snimljena u svega nekoliko sati. Počela je kao zezanje, a kada smo je čuli, čuli što smo napravili, svi smo doživjeli totalnu ekstazu i oduševljenje. I sve to se odvijalo u toku borbe za alternativni kulturni centar Medika, gdje inače djelujemo, stvaramo i radimo, i gdje smo u većem dijelu snimali “Sunčane ljude”. Oko nas novinari koji traže priče, političari koji traže glasove, naši prijatelji i kolege koji žele zadržati Mediku, a mi stvaramo…to je čarobnost koju ćemo teško zaboraviti….

Naslovnica albuma “Sunčani ljudi”

Album je redom skupljao hvalospjeve i većina glazbenih kritičara i urednika uvrstila ga je u popis deset najboljih albuma 2017. No, imam nekako dojam da između bendova i spomenutih vlada nekakav „love-hate“ odnos. Jesam li u krivu? S kojim ste se izazovima susretale kad su u pitanju medijski tretman, odnos kritike i publike prema vašem radu?

Mi smo stvarno zahvalni na pozitivnim kritikama i ne očekujemo da ćemo se uvijek svakome svidjeti. Čak i ako je nekima bio odličan album “Jantar”, ne očekujemo da im se moraju svidjeti “Sunčani ljudi”. A ono za što se moramo stalno boriti jest neka ravnopravnost i to često moramo dokazivati. Nekada je poražavajuće al’ kad je to odraz društva, naša konstantna borba s društvenim obrascima.

Iz vaše perspektive, kakav je pogled na općenitu glazbenu scenu? Nije nepoznato da često surađujete sa drugim zanimljivim imenima sa scene pa nam pokušajte djelomično približiti te odnose.

Svi si međusobno pomažemo koliko možemo, izmjenjujemo kontakte, prepričavamo doživljaje, gostujemo jedni drugima na pjesmama. Mi smo jako sretne s činjenicom da postoji još ljudi koji isto kao i mi sa žarom ulaze u taj kaos od glazbenog svijeta.

Prošle godine smo se susrele na tribini Književnog petka koja je imala ideju postaviti pitanje i utvrditi razinu rodne neravnopravnosti na hrvatskoj glazbenoj sceni. Nažalost, u toj debati stvari su ostale apsolutno nedorečene. Koja su vaša iskustva i stavovi kao glazbenica po tom pitanju?

Bez obzira što se stvari mijenjaju na bolje, dok god su ovakva pitanja i tribine potrebne, situacija nije dobra. Umjetnost stvaraju osobe, a ne rodovi, spolovi, nacionalnosti i rase. Naša iskustva su svakakva, i lijepa i ružna. Doživjele smo brojne ispade šovinizma i seksizma, ali i poneke ispade radikalnog feminizma koji na sličan način može zaći u diskriminaciju. Naš stav je bez granica, bez kutija, bez definicija, naš stav je sloboda i ljubav.

Kako pjesma na vašem posljednjem albumu kaže – pusti me da hodam. Vi nastavljate svoj kreativan put dalje. Eva, koliko sam primjetila, uvijek koristi trenutak za neki novi kreativni moment, oblikovanja tuđih izdanja, pretpostavljam da je zaslužna i za vaš merch… U čemu je sve imala prste?

Za razliku od debi albuma “i onda je sve počelo” i “Jantara”, “Sunčani ljudi” su prvi album u kojem Eva nije imala prste u dizajnu vizuala. 🙂 Naime, vizualno oblikovanje za album i sve oko njega (majice, plakati, bedževi…) je radila Ana Kovačić, čiji  su predivni  radovi sve prisutniji na umjetničkoj sceni. Mi smo ovaj put samo odradile manulani dio posla tiskanja svih tih materijala, kao što smo i do sada radile sa vizualima koje je Eva stvarala. Suradnja s Anom nam je lijepo osvježenje i svakako ćemo nastaviti surađivati s njom, a vjerojatno i s drugim vizualnim umjetnicima na sceni. Istovremeno Eva progresivno razvija i svoju karijeru ilustratorice i grafičke dizajnerice, tako da će njeni radovi nesumnjivo biti sve prisutniji na sceni, kako kroz ŽEN, tako i kroz suradnje s drugim bendovima.

Gdje Žen nastavlja dalje nakon ove svirke u Močvari?

Imamo promociju u Beogradu dan nakon nastupa u Zagrebu [odnosno danas, op.a.], a već smo dogovorile i nastupe na nekim festivalima. Nadamo se da ćemo barem ovaj album uspjeti provozati po Lijepoj našoj što do sada nije bio slučaj, turneje po hrvatskoj. 🙂

(Emanuela Tomino/Mixer.hr)

Ček dis aut