Tonsko snimanje? Idemo ispočetka…

Oglas

Kako bi me potaknuli da napišem ovaj članak, postavili su mi pitanje: Što sve trebamo imati da bismo sami uspjeli obaviti tonsko snimanje? Na ovo pitanje nije nimalo lako odgovoriti jer snimanje je riječ koju obično koristimo kao sinonim za posao koji povezuje: tonsko snimanje, miksanje, mastering, editing i post produkciju.

sound-mixer-console_cropped

Profić ili ne?

Nekada  je to bilo prilično teško jer je i sama oprema bila teško dostupna, a uređaj za višekanalno snimanje ( magnetofon ), ovisno o broju kanala, poprilično skup, velik i težak. Danas nemamo takvih problema. Oprema za snimanje nam je dostupna na svakom uglu, a glomazne sprave za snimanje zamjenjuje stolno računalo ili laptop. Mogli bismo reći  „Kakvo olakšanje!“, no, tu trebamo biti oprezni jer zbog današnje velike ponude različitih modela  postoji i opasnost da izaberete baš onaj najreklamiraniji, ali ne baš i najbolji po tehničkim karakteristikama ili po preporukama profesionalaca.

Eeee, tu počinje ona Vaša, najčešće izgovarana rečenica  “… ma nisam ja baš profić,  ja bi si to samo malo i za po doma, ne razumijem ti se ja baš u to….“. I tu počinite prvu pogrešku, a to je stav prema onome što ćete raditi. A stav vam je podcjenjivački. Da bi stvar krenula pravim tokom, morate sami sebi reći što biste radili i što vas zanima, te to staviti na  papir, a odmah zatim pronađite prvog (ali ne i jedinog) prijatelja, znanca, prijateljevog prijatelja – ton majstora i porazgovarajte sa njim.

No dok ga ne nađete, ja ću vam pomoći. Kroz ovu kolumnu nastojat ću vam olakšati prve korake kroz ovo zahtjevno područje. Kada sam rekao da stvari stavite na papir, mislio sam pri tom da zaista sve što vam pada na um oko snimanja, zapišete; jer vidjet ćemo, ima tu dosta toga što bi trebalo spoznati  kako bi mogli donijeti pravu odluku.

Dakle, činjenica da imamo računalo i zvučnike ne znači ništa, ali činjenica da imate jaku volju i želju, velika je stvar. Danas nam je relativno lak izbor oko računala jer im performanse iz dana u dan rastu, pa za obavljanje tonskog snimanja nemamo velike muke oko izbora; za razliku od video montaže i snimanja, koji zahtijevaju uvijek sam vrh računalnih procesora.

Jeftinije ili bolje?

Ono što je važnije je – koju audio karticu ili audio interface izabrati, te što želimo snimati. Na primjer: želimo li snimati stare audio kasete i gramofonske ploče i sa njih skidati šumove, te ih potom pohraniti na CD-e sa postavljenim indeksima (brojevima pjesama); ili snimiti zbor na mjestu nastupa, glazbenika na probi, editirati govor ili sastanak, urediti interviewe. Za tu vrstu posla će nam odgovarati audio kartica sa dva kanala ulaza ( line/mic ) i dva kanala izlaza ( line ), izlazom za slušalice i regulatorima nivoa. Čak ako se odlučimo i na višekanalno snimanje metodom dosnimavanja, ovakva kartica će nam biti dovoljna.

No, ako želimo napraviti višekanalnu tonsku snimku, što podrazumijeva istovremeno snimanje 3 ili više kanala (svaki na zaseban kanal), trebat će nam i višekanalna audio kartica koja će možda morati biti opremljena sa posebnim 48-voltnim napajanjem za kondenzatorske mikrofone.Takve kartice ili sustave imamo od 4 do 84, pa i više, kanala. Važno je da audio kartice za snimanje i reprodukciju zvuka kupujete u trgovinama specijaliziranim za profesionalni audio. Jeftine zvučne kartice koje se nude u paketu sa računalom ili kao varijante audiofilskih kartica, najvjerojatnije ćete nakon nekog vremena i sami htjeti zamijeniti s prije navedenima.

Izraz „profesionalni audio“ vam ne treba nužno natjerati znoj na čelo, jer ne znači da ćete nužno skuplje proći. Skuplja je varijanta uvijek kada sami pokušate nešto uštedjeti, a kada vam nivo znanja ubrzo poraste, krenete u kupnju onog pravog navedenog komada opreme. Tako sada imate dvije audio kartice, koje u pravilu koštaju više nego jedana adekvatna „PRO AUDIO“ kartica. Zato sam na početku rekao da napišete svoje potrebe na papir, a potom se savjetujete sa PRO ekipom. Tako ćete uštedjeti vrijeme i novac , ZAISTA !

Ista formula vrijedi za sve komponente u lancu. U literaturi je navedeno, a u praksi se potvrdilo, da možemo imati najbolji laptop ili računalo, najbolju audio karticu, najbolji mikrofon, ali ako ne možemo čuti ono što radimo, trud nam ne vrijedi ili nemamo pravilan uvid u to što smo napravili, snimili, ili što želimo postići obradom zvuka.

slijedeća stranica…

Oglas